مقایسه dmft و کیفیت زندگی وابسته به آن در کودکان 6-3 سال دچار ناهنجاری قلبی مادرزادی با کودکان

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نقایص مادرزادی قلب (CHD) وضعیتی است که از زمان تولد به وجود می آیند و بر ساختار و عملکرد قلب نوزاد تاثیر می گذارند. درکودکان مبتلا به CHD تعداد دندان های پوسیده، از دست رفته یا پر شده به دلیل پوسیدگی(dmft) بالاتر است و سلامت دهان ضعیف تری نسبت به کودکان سالم دارند. اکثر محققان معتقدند که آگاهی و نگرش در مورد بهداشت دهان، عامل موثری در رفتارهای مرتبط با سلامت دهان هستند. علاوه بر این، عوامل روانشناختی، تمایل فرد را در جهت اقدام به رعایت بهداشت افزایش می دهد. از این رو هدف از این مطالعه مقایسه شاخص dmft و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی در کودکان 6-3 ساله دچار ناهنجاری قلبی مادرزادی با کودکان سالم می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد-شاهدی، 28 کودک 3 تا 6 ساله مبتلا به CHD و 28 کودک سالم مراجعه کننده به کلینیک طوبی، به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از والدین، پرسشنامه شاخص تاثیر سلامت دهان در دوران کودکی(ECOHIS) در اختیار آن ها قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی 13 سوال و در دو حیطه تاثیر بر کودک (CIS) و تاثیر بر خانواده (FIS) طبقه بندی شد. بخش CIS دارای 4 مولفه شامل علایم بیماری (1پرسش)، عملکرد کودک (4پرسش)، روحی روانی (2پرسش)، اعتماد به نفس کودک و تعاملات اجتماعی(2پرسش) بود. بخش FIS نیز شامل حیطه های نگرانی و دغدغه های والدین (2پرسش) و عملکرد خانواده (2پرسش) بود. به طور کلی مجموع نمرات خام این شاخص از 52-0 متغیر بود که در بخش CIS از 36-0 و در بخش FIS از 16-0 می باشد. هر چه عدد نهایی شاخص ECOHIS بیش تر می بود نشان دهنده مشکلات بهداشت دهانی بیش تر و OHRQOL نامناسب تر بود. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS V.25 و آزمون Mann-Whitney انجام گرفت و معنی داری در سطح 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

در مجموع 56 نفر در این مطالعه شرکت کردند که 24 نفر (42/9 درصد) دختر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 4/64 سال بود. براساس یافته های حاصل از این مطالعه میانگین شاخص dmft در کودکان گروه CHD (27/3±42/6)و در کودکان سالم این عدد (2/9#5/92) به دست آمد. تفاوت های مشاهده شده بین دو گروه به لحاظ آماری معنی دار نبود (0/492=P). میانگین نمره بخش CIS پرسشنامه در کودکان بیمار (3/96±2/57) و درکودکان سالم (5/15±4/64) بود (082/0=P). علاوه بر این، میانگین نمره بخش FIS در کودکان بیمار (3/06±2/5) و در کودکان سالم (4/4±4/4) به دست آمد که این تفاوت به لحاظ آماری در این مطالعه معنی دار بود (0/026=P).

استنتاج

در این مطالعه تفاوت شاخص dmft در کودکان بیمار و سالم از نظر آماری معنی دار نبود، اما این شاخص در گروه بیمار بالاتر بود. کودکان بیمار کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهانی بهتری را نسبت به کودکان سالم نشان دادند. کیفیت زندگی در کودکان بیمار می تواند بهتر از کودکان سالم باشد و بالاتر بودن شاخص dmft در کودکان بیمار ممکن است به علت بالاتر بودن میزان دندان های پر شده(f) و از دست رفته (m) در کودکان بیمار نسبت به کودکان سالم باشد و بدین علت ممکن است کودک مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی سابقه تجربه درد دندانی کم تری را نسبت به کودک سالم داشته باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!