سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی: مطالعه موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهم ترین نیازمندی های مدیران ارشد سازمان ها است. در این راستا یکی از چالش ها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آن ها، تعریف شاخص های کمی به تنهایی نمی تواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته شده است.

روش شناسی پژوهش: 

این پژوهش به توسعه یک سیستم ارزیابی عملکرد فازی سلسله مراتبی, متشکل از شاخص های کیفی و کمی به صورت همزمان پرداخته است. شاخص ها متشکل از 7 شاخص کمی و 5 شاخص کیفی است که با نظر 11 مدیر ارشد سازمان شناسایی و  فازی سازی شده است. در نظر گرفتن همزمان تمامی شاخص ها در یک سیستم نیازمند تعداد قواعد فازی بسیار زیادی خواهد بود، لذا در این مقاله از یک مدل قدم به قدم با سیستم های فازی بهم پیوسته و سلسله مراتبی استفاده شده، که تعداد قواعد را به طور محسوسی کاهش داده است. در نهایت مدل توسعه داده شده در ابزار Simulink نرم افزار متلب و با روش ممدانی اجرایی شده است.

یافته ها

نتایج ارزیابی مدل توسعه داده شده با دقت خوبی به انتظارات نزدیک بوده و می تواند مبنای مناسبی برای ارزیابی کارکنان قرار گیرد. از مزایای این مدل دقت نسبتا خوب آن نسبت به مدل های سنتی و رضایت مندی بیش تر کارکنان است، و موجب می گردد ارزیابی های سلیقه ای حاصل از پیش داوری، روابط و... را تا حدود زیادی حذف شود، همچنین ارزیابی را برای سرپرستان و مدیران ساده و سریع تر خواهد نمود.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 مدل ارایه شده یک رویکرد کاربردی است که به صورت عملی در یک سازمان واقعی اجرایی شده است و این امکان برای سایر سازمان ها نیز وجود دارد که با تغییر برخی شاخص ها متناسب با فعالیت آن سازمان به ارزیابی کارکنان خود بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2691286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!