تاثیر تمرینات حرکتی ریتمیک بر حافظه دیداری - فضایی، انعطاف پذیری شناختی و تعادل کودکان مبتلابه ‏اختلال طیف اوتیسم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

به نظر می رسد انجام ورزش و فعالیت بدنی می تواند به عنوان یک مداخله موثر جهت بهبود مشکلات حرکتی و شناختی کودکان طیف اوتیسم مدنظر قرار گیرد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات حرکتی ریتمیک بر حافظه دیداری - فضایی، انعطاف پذیری شناختی و تعادل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود.

روش بررسی

جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهرستان یزد بود که از بین آن ها 20 نفر (10 نفر گروه تجربی، 10 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 10 تا 12 سال انتخاب و با انجام آزمون بلوک های کرسی (حافظه دیداری-فضایی)، دسته بندی کارت های ویسکانسین (انعطاف پذیری شناختی)، آزمون لک لک اصلاح شده (تعادل ایستا) و راه رفتن پاشنه - پنجه (تعادل پویا) به صورت پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت 10 جلسه به صورت 2 جلسه در هفته تمرینات حرکتی ریتمیک را دریافت کردند و گروه کنترل به فعالیت های روزمره خود پرداختند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنوای مرکب در سطح معنی داری 0/05>p  انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک باعث بهبود حافظه دیداری- فضایی (1/16±23/1)، انعطاف پذیری شناختی (71/12±18/3) و تعادل پویا (1/18±13/21) کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شد(0/05>p)، اما بر تعادل ایستا (0/50±1/10)  اثر معنی داری نداشت (0/05<p).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از تمرینات حرکتی ریتمیک به عنوان مداخله ای مناسب برای بهبود مشکلات حرکتی و شناختی کودکان طیف اوتیسم استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2691342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!