بررسی کارایی سیستم پیوسته رفرکتنس ویندو بر سنتیک خشک شدن و خواص فیزیکی ورقه های سیب و هلو و مقایسه آن با خشک کردن با هوای داغ و آفتابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیستم رفرکتنس ویندو سیستم جدید خشک کردن به منظور تولید مواد غذایی خشک یا تغلیظ شده باکیفیت بالاست. در این تحقیق از خشک کردن رفرکتنس ویندو پیوسته طراحی و ساخته شده در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی استفاده گردید. برای بررسی کارایی سیستم رفرکتنس ویندو، ورقه های نازک میوه (اسلایس) سیب و هلو با استفاده از این سیستم خشک شد و با نمونه های خشک شده توسط خشک کن با هوای داغ و روش خشک کردن آفتابی مقایسه گردید. منحنی های زمان خشک کردن و آزمون های فیزیکوشیمیایی (رنگ، بافت، میزان ویتامین ث) و ارزیابی چشایی روی نمونه ها رسم شد. نتایج بررسی ها نشان داد که روش خشک کردن بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی میوه سیب و هلو اثر معنی داری دارد. مدت زمان خشک شدن درروش رفرکتنس ویندو نیز به طور معنی داری کمتر بود تا در روش خشک کردن در آفتاب و خشک کن با هوای داغ. مواد جامد انحلال پذیر پس از خشک کردن افزایش یافت. بیشترین مقدار ویتامین ث در سیب و هلوی خشک شده با روش رفرکتنس ویندو به ترتیب (8.41 و 6.83 میلی گرم در 100گرم)، به ترتیب 0.24 و 0.06درصد  در میوه سیب و 0.34 و 0.17 درصد درمیوه هلو بیش از نمونه های خشک شده با روش های خشک کن آفتابی و خشک کن با هوای داغ بود.نتایج تحقیق همچنین نشان داد که نیروی لازم برای شکستن بافت میوه سیب درروش خشک کردن با رفرکتنس ویندو در مقایسه با روش های خشک کردن با خشک کن های آفتابی و هوای داغ، به ترتیب 0.38 و 0.12 درصد و در میوه هلو 0.03 و 0.15 درصد کمتر است. میزان روشنایی در میوه سیب و هلو درروش خشک کردن با رفرکتنس ویندو به طور معنی داری بیشتر بود تا در روش های خشک کن آفتابی و خشک کن با هوای داغ. نتایج ارزیابی حسی نشان داد که محصول خشک شده با روش رفرکتنس ویندو ازلحاظ پارامترهای رنگ، عطروطعم، بافت و پذیرش کلی نسبت به دو روش دیگر خشک کردن امتیاز بالاتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!