پذیرش فناوری اتاق پرو مجازی در صنایع پوشاک ورزشی ایران: مطالعه ترکیبی بر اساس مدل TAM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اتاق های پرو مجازی این امکان را برای مصرف کنندگان آنلاین پوشاک ورزشی فراهم می آورند تا قبل از خرید پوشاک، آنرا به صورت مجازی پرو کنند. این فناوری اخیرا به دلیل منافع بسیار زیادی که برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد و همچنین پتانسیل تجاری آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز وارد ایران نشده است و در ارتباط با پذیرش آن توسط مصرف کنندگان ایرانی اطلاعاتی در دست نیست. هدف این تحقیق بررسی پذیرش این فناوری توسط مصرف کنندگان آنلاین پوشاک ورزشی در ایران می باشد.

روش

این تحقیق از نظر هدف کاربردی و توسعه ای است و از نظر شیوه اجرا اکتشافی می باشد. در این تحقیق از روش ترکیبی (کمی، کیفی) استفاده شده است که در آن روش کیفی دلفی بر روش کمی مقدم است. در مرحله کیفی، 20 نفر از طریق تکنیک گلوله برفی به عنوان افراد خبره در صنعت پوشاک ورزشی انتخاب شدند. در مرحله کمی، نظرسنجی از 394 خریدار آنلاین محصولات پوشاک ورزشی در شبکه های اجتماعی انجام شد. برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SMART PLS و SPSS 23 استفاده گردید.

یافته ها

نتایج حاکی از تاثیر مثبت عوامل آسانی استفاده درک شده، مفیدی درک شده، لذت درک شده و رهبری مد و همچنین تاثیر منفی اضطراب فناوری بر پذیرش این فناوری بود. نتایج، دارای پیامدهای عملی برای مدیران ورزشی و خرده فروشان و همچنین صنایع پوشاک ورزشی در خصوص اتخاذ بهترین استراتژی های مدیریت و بازاریابی برای استفاده از اتاق های پرو مجازی می باشد.

اصالت و ابتکار مقاله

 این پژوهش برای اولین بار به بررسی نوآوری فناوری اتاق های پرو مجازی در میان مصرف کنندگان پوشاک ورزشی در ایران می پردازد. اتاق های پرو مجازی نقش بسزایی در صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه مصرف کنندگان ورزشی داشته و همچنین از حریم خصوصی آنها محافظت می کنند.همچنین این فناوری در صورتی که مورد قبول مصرف کنندگان پوشاک ورزشی در ایران واقع شود، یک وسیله تبلیغاتی عالی برای صنایع ورزشی و خرده فروشان در این عرصه می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!