بررسی مولکولی فراوانی لیستریا مونوسیتوژنز جداسازی شده از شیر به روشReal-time PCR در استان زنجان و شناسایی ژن های ویرولانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 لیستریا مونوسیتوژنز یکی از مهمترین پاتوژن های غذایی است که منابع غذایی مختلفی مانند شیر خام، پنیر، بستنی، سبزیجات، غذاهای آماده (RTE)، مرغ، گوشت و ماهی را آلوده می کند. لیستریا مونوسیتوژنز می تواند باعث بیماری های شدید از جمله مننژوانسفالیت، سقط جنین، سپتی سمی با میزان مرگ و میر بالا (%30) در انسان شود. از آنجا که لیستریا مونوسیتوژنز توانایی سقط، زایمان زودرس و تولد نارس نوزادان را دارد که اثرات پایدار و طولانی مدتی بر سیستم عصبی مرکزی و حرکتی (مننگوانسفالیت، سپتی سمی) دارد.

مواد و روش ها

 در مطالعه حاضر، 150 نمونه شیر خام از استان زنجان به صورت دوره ای جمع آوری شد. نمونه های جمع آوری شده در محیط کشت BLEB کشت داده شدند. سپس نمونه ها به صورت خطی در محیط های بلاد آگار و PALCAM آگار کشت داده شدند و در دمای C°35 به مدت 48 ساعت انکوبه شدند. Real-time PCR روی ژن hlyA انجام شد. وجود یا عدم وجود ژن های ویرولانس در نمونه مثبت نیز توسط روش PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

 در این مطالعه، از 150 نمونه شیر، تنها یک نمونه در هر دو روش Real-time PCR و روش های متداول آزمایشگاهی مثبت گزارش گردید. این جدایه حاوی سه ژن ویرولانس (hlyA، actA و prf-A) در بین ژن های ویرولانس مورد مطالعه بود که در پاتوژنز باکتریایی نقش دارند.

نتیجه گیری

 در مطالعه ما، یک نمونه شیر آلوده به لیستریا مونوسیتوژنز با روش Real-time PCR گزارش شد که این جدایه در محیط کشت رشد کرد و دارای سه ژن ویرولانس بود. در این مطالعه، شیوع لیستریا مونوسیتوژنز در استان زنجان نسبت به مطالعات قبلی کمتر بود که شیوع کمتر آن را می توان به کم بودن تعداد نمونه و فصل نمونه برداری نسبت داد، زیرا شیوع این باکتری در فصول مختلف متفاوت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!