شناسایی جهش جدید IVD در بیمار مبتلا به ایزووالریک اسیدمی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ایزووالریک اسیدمی اولین بیماری اسیدمی آلی شناخته شده در انسان است که به علت نقص در آنزیم ایزووالریل کوآنزیم A دهیدروژناز ایجاد می گردد. جهش های متعددی از ژن ایزووالریل کوآنزیم A دهیدروژناز در ارتباط با بیماری شناسایی شده است. با توجه به مشاهده مواردی از این بیماری در استان های شمالی ایران و همچنین بالا بودن میزان ازدواج فامیلی در این منطقه، ما در این پژوهش بر آنیم تا با مطالعه موردی بیمار مبتلا به ایزووالریک اسیدمی و توالی یابی ژن موردنظر، جهش منجر به بیماری را شناسایی نماییم.

مواد و روش ها

 یک پسر 5 ساله با وزن 21 کیلوگرم و قد 5/105 سانتی متر (گروه خونی AB+) با اختلال در یادگیری و تکلم به پزشک مراجعه نمود. پس از انجام آزمایشات گوناگون از قبیل تست های بیوشیمیایی CBC، سرولوژی و ادرار روتین، آزمایش ناهنجاری های متابولیکی از قبیل تست های ناهنجاری های اسیدهای آمینه و اکسیداسیون اسیدهای چرب و... انجام گرفت. DNA از نمونه خون بیمار و 9 عضو از اعضای خانواده وی استخراج شد و بعد از انجام واکنش زنجیره ای پلی مراز، به روش سنگر توالی یابی گردید.

نتایج

 پروفایل اسید کارنتین، افزایش میزان ایزووالریل کارنتین را نشان داد (C5= 4.74 micmol/l, cutoff > 0.47 micmol/l). همچنین، در بررسی اسیدهای آلی ادرار، افزایش ایزووالریل گلایسین مشاهده شد (69/0< cutoff ، 02/91%(. در مجموع این یافته ها بیانگر بیماری ایزووالریک اسیدمی می باشد. جهش جدید A>T 391 در اگزون 4 ژن IVD شناسایی و هتروزیگوت بودن برخی از اعضای خانواده بیمار مشخص گردید.

نتیجه گیری

 در پژوهش حاضر، کودک مبتلا به بیماری ایزووالریک اسیدمی دارای جهش جدید (c.391A>T) در ژن IVD است که منجر به تغییر اسید آمینه آسپاراژین به تیروزین می گردد. مطالعه شیوع و پراکندگی آلل جهش یافته ژن IVD با توجه به رواج ازدواج های فامیلی در شمال کشور پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!