فرمولاسیون نانو سامانه ی لیپیدی حاوی اسانس زنجبیل جهت اثرگذاری بر سلول های سرطانی و ارزیابی میزان سمیت سلولی آن علیه سرطان تخمدان (رده سلولی A-2780)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان تخمدان در میان بانوان از مهمترین و البته کشنده ترین انواع سرطان است. شیمی درمانی به عنوان اصلی ترین روش درمان سرطان، علاوه عوارض جانبی بالا در بسیاری از موارد ناکارآمد است. استفاده از گیاهان دارویی و اسانس آنها به عنوان یک روش جایگزین نیز با چالش هایی روبه رو است، که با امروزه با استفاده از نانوذرات دارورسان مانند لیپوزوم، سعی بر غلبه بر این چالش ها داریم. لذا هدف از مطالعه ی حاضر، ساخت و مشخصه یابی نانولیپوزوم های حاوی اسانس زنجبیل و بررسی اثر سمیت آن بر روی سلول های سرطانی رده ی A-2780 سرطان تخمدان و مقایسه آن با فرم آزاد اسانس است.

مواد و روش ها

 پس از استخراج اسانس گیاه زنجبیل با دستگاه کلونجر، لیپوزوم های حاوی اسانس زنجبیل به روش فیلم نازک سنتز گردیدند و اسانس درون آنها با روش هیدراتاسیون بارگذاری گردید. سپس میزان درونگیری و بررسی رهایش اسانس از لیپوزوم با روش اسپکتروفتومتری مورد ارزیابی قرار گرفت. ویژگی های فیزیکوشیمیایی نانوسامانه ی سنتز شده مثل سایز، بار الکتریکی، مورفولوژی و عدم برهم کنش اسانس و لیپوزوم با استفاده از روش های DLS، SEM و FTIR مورد بررسی قرار گرفت و در آخر نیز سمیت نانو سامانه ی سنتز شده بر روی سلول های سرطانی تخمدان با استفاده از تکنیک MTT سنجش شد.

نتایج

 در این پژوهش ما موفق به ساخت نانولیپوزوم های حاوی اسانس زنجبیل با میزان انکپسولاسیون 21/3±41/56، اندازه 38/4 ± 72/85 نانومتر، شاخص پراکندگی 58/0 ± 48/1 و بار الکتریکی 19/1 ± 17/19- با مورفولوژی مناسب شدیم که دارای رهایش آهسته و نیمه هدفمند بودند. همچنین حداکثر میزان رهایش اسانس از نانوسامانه در طی 48 ساعت برابر با 41/2 ± 5/62% بود. نانوسامانه و اسانس نیز فاقد بر هم کنش شیمیایی با یکدیگر بودند و همچنین لیپوزومه کردن اسانس سبب افزایش خاصیت ضدسرطانی آن در مقایسه با فرم آزاد آن بر روی سلول های سرطانی تخمدان گردید بود.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه ی فوق نشان داد، می توان از نانولیپوزوم های سنتز شده با خواص فیزیکوشیمیایی مناسب به عنوان حاملی مناسب جهت رسانش اسانس زنجبیل به سلول های سرطانی استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!