اثر منبع نیتروژن غیر پروتئینی در جیره حاوی پروتئین زیاد و تعداد نوبت خوراک دهی بر عملکرد رشد، فراسنجه های تخمیر و فعالیت آنزیم های میکروبی شکمبه در بره های پرواری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر نوع منبع نیتروژن غیر پروتیینی (NPN) در جیره حاوی پروتیین زیاد و تعداد نوبت خوراک دهی بر عملکرد رشد، تخمیر و فعالیت آنزیم های میکروبی شکمبه بود. از 28 راس بره نر پرواری لری-بختیاری با دامنه سنی چهار تا پنج ماهه و میانگین وزن زنده 3±1/36 کیلوگرم در قالب آزمایش فاکتوریل 2×2 بر پایه طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار آزمایشی و هفت تکرار استفاده شد. جیره های آزمایشی حاوی اوره یا بیورت (اوره حرارت داده شده) بودند که هرکدام به تعداد دو یا سه وعده در روز تغذیه شدند. نتایج نشان داد که هیچ یک از صفات تحت تاثیر آثار متقابل نوع منبع NPN و تعداد نوبت خوراک دهی قرار نگرفتند (05/0<P). بره های مصرف کننده بیورت در مقایسه با اوره، میانگین افزایش وزن روزانه بیشتر و ضریب تبدیل خوراک مطلوب تری داشتند (05/0>P). غلظت نیتروژن آمونیاکی مایع شکمبه در سه و شش ساعت پس از خوراک دهی و فعالیت آنزیم های پروتیازی شکمبه در همه زمان های مورد بررسی برای جیره های حاوی بیورت نسبت به اوره کاهش یافت (05/0>P). در زمان سه ساعت پس از خوراک دهی، تغذیه با بیورت در مقایسه با اوره و نیز دفعات خوراک دهی سه بار در مقایسه با دو بار در روز سبب افزایش غلظت استات، کل اسیدهای چرب فرار و فعالیت کربوکسی متیل سلولاز شکمبه شد (05/0>P). در کل، استفاده از بیورت به عنوان یک منبع اوره آهسته رهش در جیره حاوی پروتیین زیاد، نسبت به اوره و با تغذیه سه بار در روز سبب بهبود عملکرد رشد و فراسنجه های تخمیر شکمبه بره های پرواری شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2693491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!