استراتژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی با تاکید بر تاثیر بیش اعتمادی مدیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این مطالعه بررسی تاثیر استراتژی کسب و کار بر سود آوری معاملات داخلی شرکت و همچنین بررسی اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران بر این موضوع است.

روش

در این پژوهش 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1392-1398 مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از روش مقایسه دو جامعه (شرکت های تدافعی و شرکت های تهاجمی) و از آزمونt   (آزمون جمعی - رتبه ای ویلکاکسون) استفاده شد.

یافته ها

نتایج اصلی پژوهش نشان می دهد که سودآوری معاملات داخلی در شرکت های تهاجمی بیشتر از شرکت های تدافعی است ولی در شرکت های با بیش اعتمادی مدیران، سودآوری معاملات داخلی در شرکت های تدافعی بیشتر از شرکت های تهاجمی است. آزمون های اضافی نشان می دهند که رابطه استرانژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی در فروش داخلی، معاملات داخلی توسط مردان (نسبت به زنان)، شرکت های که مشمول ماده 141 قانون تجارت نیستند و تحت کنترل خانوادگی و دارای تحریف های بااهمیت در گزارشگری و سطح بالای عدم تقارن اطلاعاتی می باشند، برجسته تر است.

نتیجه گیری

این پژوهش به طور تجربی نشان می دهد که استراتژی کسب و کار می تواند بر سودآوری معاملات داخلی موثر باشد و بیش اعتمادی مدیران نیز شاخصی موثر در تعدیل این رابطه است. درک تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی می تواند به سرمایه گذاران خارجی در تخصیص منابع به طور محتاطانه در میان شرکت های با استراتژی کسب و کار متمایز، کمک کند.

دانش افزایی: 

این مطالعه شواهد جالبی از  تاثیر استراتژی کسب و کار بر سود آوری معاملات داخلی و همچنین اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران به عنوان یکی از تورش های رفتاری بر رابطه ی استراتژی کسب و کار و سود آوری معاملات داخلی ارایه می دهد. این موارد تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است و نتایج این بررسی، ادبیات نظری در این خصوص را توسعه می دهد. همچنین یافته ها می تواند در درک ویژگی های شرکت هایی که در پی سودآوری از طریق معاملات داخلی می باشند و نیز برای کسانی که به دنبال کاهش مزایای معاملات داخلی هستند (به عنوان مثال، قانون گذاران)، مفید واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!