مقایسه آموزش حضوری و مجازی احیاء قلبی و ریوی پایه بر میزان یادگیری مهارت های احیاء در خانواده های نظامی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ایست قلبی و سکته قلبی از شایع ترین بیماری های قلبی عروقی در جهان است. اکثر اوقات در هنگام ایست قلبی، فردی به عنوان ناظر وجود دارد که اگر توانایی انجام اقدامات حیاتی را دارا باشد و بتواند در زمان طلایی (4 تا 6 دقیقه اول ایست قلبی- ریوی) با انجام احیاء از مرگ مغزی پیشگیری و جان بیمار را نجات دهند. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه دو روش آموزش احیاء قلبی و ریوی پایه پایه به صورت حضوری و مجازی بر میزان یادگیری مهارت های احیاء (آگاهی و عملکرد) در خانواده های نظامی است.

روش ها

در مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر تعداد 100 نفر از خانواده های ساکن در کوی سازمانی منتخب به طور تصادفی سازی بلوکی در دو گروه آموزش حضوری (50 نفر) و گروه آموزش مجازی (50 نفر) قرار گرفتند. در گروه آموزش حضوری، طی یک جلسه پنج ساعته، احیای قلبی و ریوی و نحوه برخورد با مصدوم دچار ایست قلبی به صورت تیوری و عملی (مانکن) آموزش داده شد. در گروه آموزشی مجازی، مطالب آموزشی با استفاده از کانال های مجازی (واتس آپ و ایتا) و ارسال فیلم انیمیشن، عکس، متن نوشته کوتاه، و فایل پی دی اف کتابچه آموزشی در طول دو هفته ارایه شد.

یافته ها

 داده های مربوط به سن (0/468 = P)، جنس (0/812 = P)، تحصیلات (0/307 = P)، شغل (0/055 = P) در دو گروه آموزش حضوری و مجازی اختلاف معنی دار نداشت. آزمون یومن ویتنی نشان داد که تفاوت آماری معنی داری قبل از مداخله بین دو گروه آموزش حضوری و مجازی از نظر سطح دانش و مهارت وجود ندارد (0/05

نتیجه گیری

در این پژوهش با توجه به اینکه در هر دو گروه آموزش حضوری و مجازی، میزان دانش و مهارت نسبت به قبل و بعد از آموزش افزایش چشمگیری داشت اما در مقایسه دو گروه با هم میزان دانش در شرکت کنندگان گروه آموزش مجازی بالاتر و میزان مهارت در شرکت کنندگان گروه آموزش حضوری بالاتر بود. علیرغم باور اثر بخش بودن آموزش های حضوری، یافته های این پژوهش مشخص نمود آموزش مجازی به اندازه آموزش حضوری می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!