آنالیز تصویری بذرهای تولید شده دو رقم کاملینا (Camelina sativa) تحت تیمار محلول پاشی ریز مغذی ها و بررسی تاثیر آن بر روی درصد و سرعت جوانه زنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه کاملینا (Camelina sativa) یا کتان کاذب، یک محصول دانه روغنی مهم از تیره Brassicaceae می باشد که این گیاه به علت کاربردهای صنعتی، بهداشتی و غذایی بسیار حایز اهمیت بوده و سطح زیر کشت این محصول رو به افزایش می باشد و از مهم ترین ویژگی های این گیاه می توان به نیاز اندک این گیاه به نهاده های ورودی و مقاومت بالا نسبت به تنش های زیستی و غیر زیستی می باشد. در این طرح از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با استفاده از نرم افزارآماری SAS بذرهای دو رقم گیاه کاملینا (رقم سهیل و لاین 69) از نظر تاثیر محلول پاشی ریزمغذی های آهن، روی، منگنز و تیمار ترکیبی و تیمار شاهد در زمان بلافاصله بعد از تشکیل بذرها و همچنین بعد از تشکیل تقریبا 50 درصد از بذرها محلول پاشی پایه مادری انجام شد و با در نظر گرفتن 3 تکرار مورد بررسی قرار گرفت. تصاویر تهییه شده از جنین های گیاه کاملینا ارزیابی و بررسی شده و نتایج آنالیز های تصویری با نتایج آزمون جوانه زنی مقایسه شد. نتایج این آزمایش نشان داد که بذر رقم لاین 69 که دارای حداقل طول لپه، حداقل طول محور جنینی و حداقل طول بذر و حداکثر عرض بذر را در تیمار ترکیبی بود، حداقل نسبت طول محور جنینی به طول بذر، حداقل نسبت طول لپه به طول بذر وحداقل نسبت طول به عرض بذررا دارد که کوچکتر بودن ابعاد بذر در رقم لاین 69 منجر به کاهش درصد و سرعت جوانه زنی شده است .

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!