ارزیابی سلامت دهان و دندان و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهرستان علی آباد استان گلستان در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشکلات دهانی و دندانی از طریق تاثیر بر جویدن، بلعیدن و تکلم موجب ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره زندگی، ایجاد مشکلات در زیبایی صورت و دندان و اختلالاتی در برقراری ارتباط و کاهش حضور در اجتماعات و اعتماد به نفس می شود. لذا هدف مطالعه حاضر ارزیابی سلامت دهان و دندان و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهرستان علی آباد استان گلستان در سال 1400 بوده است.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک مقطعی ازنوع توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه پژوهش را 216 نفر از سالمندان بالای 60 سال ساکن شهرستان علی آباداستان گلستان در سال 1400 تشکیل دادند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ایی وارد مطالعه شدند. 128 نفر(3/59 درصد) را زنان و 88نفر(7/40 درصد) را مردان تشکیل می دادند. این مطالعه از اردیبهشت تا شهریور سال 1400 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ارزیابی سلامت دهان و دندان سالمندان: Geriatric Oral Health Assessment Index GOHAI) که نسخه فارسی آن روا وپایا شده بود، استفاده شد. علاوه بر این، آخرین ویزیت دندانپزشکی، تداد دفعات شستشوی دهان، نیاز به درمان دندانپزشکی، ارزیابی شخصی از وضعیت سلامت دهان و دندانی فرد از جمله مواردی بود که در قالب اطلاعات دندانپزشکی سالمندان جمع آوری و ثبت گردید. پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شدند و تحلیل آنها از طریق روش آمار توصیفی (محاسبه توزیع فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی) و آزمون   one way anovaوt-test انجام شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر، امتیاز پرسشنامه سلامت دهان و دندان سالمندان 67/8±51/49 بدست آمد و میان این متغیر با تعداد دفعات شستشوی دهان (02/0=p) و ارزیابی شخصی از وضعیت دهان(01/0=p)، ارتباط معنادار آماری بدست آمد. در حالیکه سلامت دهان و دندان در سالمندان سطح تحصیلات،(26/0=p) محل سکونت(072/0=p)، جنسیت(56/0=p)، وضعیت شغلی(63/0=p)، میزان درآمد،(062/0=p) مصرف سیگار (23/0=p) و آخرین ویزیت دندان پزشکی انجام شده(28/0=p) وضعیت متفاوتی را نشان نداد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه نشان داد که وضعیت سلامت دهان و دندان در سالمندان جامعه مورد مطالعه نسبتا پایین بوده است که می تواند به سبب عدم شستشوی مرتب دهان و دندان و نیز وضعیت نامطلوبی باشد که فرد از ارزیابی سلامت دهانی خود دارد؛ این امر می تواند به تصمیم گیرندگان و سیاست گزاران این حوزه اطلاعات مفیدی برای برنامه ریزی مبتنی بر شواهد جهت ارتقای سلامت دهان و دندان سالمندان ارایه کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!