زنان و دانشگاه در ایران

نویسنده:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

آمارها نشان می‏دهد سال 1380 شمسی، یک تحول جمعیت‏ شناختی بزرگ در دانشگاه ایرانی رخداد. تحولی که پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری با خود به همراه آورد. در این سال برای نخستین ‏بار جمعیت زنان پذیرفته‏ شده در دانشگاه ‏های دولتی از مردان پیشی گرفت. 5/50 درصد از کل پذیرفته‏ شدگان در دانشگاه ‏ها را در این سال زنان تشکیل دادند. موسسه‏ پژوهش و برنامه ‏ریزی آموزش عالی، آمار آموزش عالی ایران، گروه پژوهش آماری و فناآوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1379-1380.] اگر این افزایش جمعیت را آغاز زنانه ‏شدن موقعیت دانشجویی در دانشگاه ایرانی فرض کنیم باید بپرسیم چه نسبتی وجود دارد میان این تحول و دگرگونی‏ های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‏ای که دانشگاه از آن سال به بعد شاهد آن بود؟ این، پرسشی اساسی در مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ایران است.
سال 1380 را می ‏توان سال آغاز عمومی‏ شدن بحث درباب نقش زنان در آموزش عالی ایران نیز قلمداد کرد. از آن سال تاکنون پژوهش ‏های متعدد و مقالات بسیاری در این باب انجام شده و به نگارش درآمده است. عمده‏ این پژوهش ها و مقالات بر دو موضوع متمرکز بوده‏ اند: یکی تحولات جنسیتی و هویتی متاثر از این دگرگونی بزرگ و دیگری معضلات و مشکلات جذب دانش ‏آموختگان زن در بازار کار. ما این شماره از فصلنامه مطالعات دانشگاه را با همکاری گروه مطالعات زنان پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به بررسی مسیله‏ زنان در آموزش عالی اختصاص داده ‏ایم و مقالاتی ذیل دو موضوع فوق‏ الذکر گردآورده ‏ایم.
در مقاله نخست که به بررسی فهم زنان دانشگاهی از تصدی مناسبات مدیریتی در آموزش عالی پرداخته است محمدتقی کرمی و زینب مرادی ‏نژاد گونه‏ شناسی قابل اعتنایی از دیدگاه زنان دانشگاهی پیرامون معضلات و ظرفیت‏ های تصدی مناسب مدیریتی در دانشگاه ارایه داده ‏اند. در مقاله دوم، «زنان در مدیریت آموزش عالی ایران»، لیلا فلاحتی نیز به همین موضوع پرداخته و بحثی مبسوط‏ تر درباب این مشکلات درانداخته است. سعیده پورخزایی و همکاران، سمیه فریدونی، و زهرا میرحسینی و همکاران در مقالات بعدی به مسیله‏ توانمندسازی زنان در آموزش عالی و اشتغال آنها پس از دانش ‏آموختگی‏ شان از دانشگاه پرداخته‏ اند. در مقاله سمیه فریدونی این سوال مورد توجه قرار گرفته است که چرا در پی افزایش دختران در آموزش عالی و به تبع آن افزایش دانش ‏آموختگان دختر، تغییر چشمگیری در ورود آنها به بازار کار رخ نداده است. دو مقاله پایانی این شماره به تحولات جنسیتی و هویتی متاثر از حضور زنان در آموزش عالی اختصاص یافته است. محمد آقاسی و زهراسادات روح ‏الامین تجربه دختران دانشجو از تغییرات هویتی در نتیجه حضور در دانشگاه را روایت کرده‏ اند و خدیجه کشاورز نگاه دانشجویان دانشگاه ‏های تهران، امیرکبیر و الزهرا به مناسبات جنسیتی بررسی کرده است. او این نگاه را در 3 رویکرد دسته ‏بندی می‏ کند و تمایز این رویکردها را در مقاله‏ اش به دقت بر می‏ شمرد. پس از مقالات پژوهشی، حسب رویه ‏ای که در شماره ‏های پیشین در پیش گرفته‏ ایم، مهری طیبی‏ نیا نقدی بر کتاب کرم حبیب‏پور گتابی با عنوان برساخت اجتماعی تفاوت: جنسیت در کلاس درس دانشگاهی نوشته است. نقدی که نقاط قوت و ضعف این نوشته را بر شمرده و در انتها پیشنهادهایی راهگشا ارایه کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!