تاثیر سرباره آهن و الیاف پلی پروپیلن بر مشخصات مقاومتی و ضربه ملات ژئوپلیمری پایه خاک رس زئولیتی فعال شده با مواد قلیایی سدیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه با درک اثرات مخرب سیمان و ایجاد آلاینده گی محیط زیست، دانشمندان در صدد دریافت روش های مختلف به منظور جایگزینی سیمان، توام سازگار با محیط زیست می باشند. یکی از این روش ها، استفاده از مواد پایه خاک حاوی الومینوم سیلیکاتی با فعال کننده های قلیایی و ضایعات صنعتی می باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی مشخصات مقاومتی و دوام ملات ژیوپلیمر و مقایسه آن با ملات پایه سیمانی و گلی خاک رس بود. برای این هدف هشت طرح اختلاط ملات مدنظر گرفته شد. دو طرح آن به ملات های پایه سیمانی و گلی به منظور مقایسه و شش طرح آن به ملات ژیوپلیمری اختصاص داده شد. ملات ژیوپلیمری با 0، 30 و 40 درصد سرباره که در سه طرح آن 1/0 درصد الیاف پلی پروپلین به صورت حجمی استفاده گردیده مدنظر گرفته شد. غلظت محلول هیدروکسید سدیم 12 مولار و نسبت سیلیکات سدیم بر هیدروکسید سدیم 5/2 بودند. نمونه ها از نظر مقاومت فشاری و کششی در سنین 7، 28، 54 و 90 روز آزمایش شدند و پس از 28 روز نیز آزمون جذب آب، جذب آب مویینگی و مقاومت در برابر ضربه انجام شد. نتایج آزمون مقاومت فشاری 28 روزه نشان داد که نمونه های ژیوپلیمری حاوی 30 و 40 % سرباره با الیاف پلی پروپیلن به ترتیب 53 و 73% مقاومت نمونه سیمانی و 6/3 و 9 برابر نسبت به نمونه پایه رسی بیشتر شدند و مقاومت کششی نمونه های موردنظر 53 و 63 % مقاومت نمونه سیمانی را کسب کردند و نسبت به نمونه پایه رسی 5 و 5/9 برابر بیشتر شدند. نتایج نشان داد که استفاده از الیاف پلی پروپیلن در نمونه های ژیوپلیمری حاوی 30 و 40% سرباره باعث کاهش جذب آب گردید ولی در مقایسه با نمونه سیمانی، پس از 72 ساعت 95 و 72 % آب بیشتری جذب کردند. ضریب جذب مویینگی در تمامی نمونه های ژیوپلیمری رقم بالایی را نشان داد اما استفاده از الیاف در نمونه حاوی 40 % سرباره باعث کاهش 1 % این ضریب نسبت به نمونه غیرالیافی آن گردید. نتایج مقاومت ترک خوردگی نمونه های ژیوپلیمری در آزمایش ضربه نشان داد که نمونه های حاوی 30 و 40 % سرباره با الیاف به ترتیب 40 و 73 % مقاومت ترک خوردگی نمونه سیماتی را کسب کردند. مقاومت انهدام نمونه حاوی 30 % سرباره با الیاف حدود 46 % مقاومت سیمانی را به دست آورد اما مقاومت انهدام نمونه حاوی 40 % سرباره با الیاف، 15 % بیشتر از نمونه سیمانی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!