ارائه الگویی برای نقش زنان اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی در توسعه کارآفرینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
رسانه های اجتماعی فرصت های درخور توجهی را برای افراد فراهم کرده است تا درپی ایفای نقش یا تلاش های کارآفرینانه باشند.در این راه یک پدیده نوظهور، افزایش تعداد زنانی است که به شخصیت های تاثیرگذار رسانه های اجتماعی تبدیل می شوند و به عنوان یک نیروی محرکه  در چشم انداز کارآفرینی ایفای نقش می کنند. بر خلاف افراد مشهور، اینفلوینسرها از زندگی شخصی خود برای برقراری ارتباط با مخاطبان، استفاده می کنند و می توانند حس مرتبط بودن را ایجاد کنند. در نتیجه، تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی تبدیل به قدرت قابل توجهی شده اند که با شبکه گسترده دنبال کنندگان خود می توانند به افکار عمومی جهت داده یا آن را هدایت کنند. این موضوع فرصت هایی را برای روابط عمومی و شرکت های تبلیغاتی ایجاد کرده است. بازاریابان، این موضوع را درک کرده اند و فعالانه تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی را در جریان اصلی فعالیت های بازاریابی خود ادغام کرده اند تا به مشتریان بالقوه برسند. این امرزنان تاثیرگذار رسانه های اجتماعی را به عنوان صاحبان کسب وکار و کارآفرین مشروعیت بخشیده است. پدیده تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی این امکان را برای بسیاری از افراد، به ویژه زنان فراهم می سازد تا در فعالیت های کارآفرینی شرکت کنند. زنان برجامعه تاثیرگذار رسانه های اجتماعی تسلط ویژه دارند و اینفلوینسرهای حوزه های غذا، سفر، مد، اوقات فراغت و سرگرمی و محیط زیست را تشکیل می دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش زنان تاثیرگذار رسانه های اجتماعی در توسعه کارآفرینی و ارایه مدلی انجام شده است. 
روش
این پژوهش از منظر هدف بنیادی و بر اساس روش کیفی (نظریه مبنا داده ها)، با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از متخصصان و صاحب نظران آگاه و مسلط براین موضوع و رسانه های اجتماعی و رسیدن به نقطه اشباع نظری و با توجه به روش کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، موضوع تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پروتکل مصاحبه بر اساس مطالعات مقدماتی، مسیله پژوهش مصاحبه های مقدماتی پس ازتایید اساتید، و بررسی اولیه مبانی نظری پژوهش طراحی شده است. تعداد کل کدهای ثبت شده توسط محقق 52 عدد و تعداد کل توافقات بین کدها 25 عدد می باشد. پایایی بین کدگذار برای مصاحبه های انجام شده در این تحقیق با استفاده از فرمول مذکور معادل 73درصد می باشد. با توجه به اینکه سطح پایایی بیش از 60 درصد است، پایایی کدگذاری تایید شد و می توان ادعا کرد که سطح پایایی تحلیل مصاحبه فعلی مناسب است. به منظور کسب اطمینان از روایی تحقیق، سعی شد نمونه ای آماری از افرادی باشد که از دانش و تخصص لازم در زمینه تحقیق برخوردارند، همچنین سعی شد مداخله محققین در تحقیق به حداقل ممکن برسد. یافته های مصاحبه های انجام شده بعد از پیاده سازی در اختیار شرکت کنندگان (مصاحبه شوندگان) قرارگرفت تا نظرات خود را درباره صحت و دقت آن بیان نمایند. 
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که در پایان فرایند کدگذاری باز 147 مفهوم برچسب گذاری شد. در پایان مرحله کدگذاری باز مفاهیم اولیه بررسی، تحلیل و دسته بندی شدند تا مقولات فرعی شناسایی شوند. بر این اساس در نهایت 25 مقوله فرعی از بین 147 کد باز استخراج شد. در ادامه شکل گیری نظریه داده بنیاد کدگذاری مفاهیم مورد توجه قرار گرفت و مفاهیم کلیدی و محوری برای شناسایی مقولات فرعی با استفاده از مقایسه استقرا و مراجعه به ادبیات پژوهش انتخاب شد. در پایان مرحله کدگذاری محوری 12 مقوله اصلی شناسایی شد. طبقه بندی نتایج به دست آمده بر طراحی مدل متمرکز است و این مدل دارای شش کد اصلی است: شرایط علی شامل (استقلال و خودکفایی زنان، آزادی اجتماعی و دامنه نفوذ رسانه ها)، شرایط پیش زمینه شامل (نفوذ و قدرت تاثیرگذاران، زیرساخت های همگرا)، شرایط مداخله گر، (خودبرندسازی تاثیرگذاران، حساسیت های فرهنگی)، استراتژی ها، (خلاقیت و نوآوری، شبکه های آنلاین) نتایج به عنوان (قدرت و تعادل عاطفی، خودسازی) طبقه بندی شدند. ارتقاء آگاهی، انعطاف پذیری). 
نتیجه
اینفلوینسرهای زن با در نظر گرفتن نقش سرپرستی و تاثیرگذاری با هدف آگاهی، رفتارهای خاصی را تشویق می کنند که منجر به پذیرش بیشتر کارآفرینی می شود. بنابراین حضور اینفلوینسرها و شبکه های اجتماعی، ازجمله مهم ترین عوامل برای توسعه کارآفرینی است. در واقع، استفاده از رسانه های اجتماعی یکی از محبوب ترین فعالیت های آنلاین است. همانطورکه در مدل پارادایمی نقش زنان اینفلوینسر رسانه های اجتماعی در ارتقای و توسعه کارآفرینی نشان داده شده است، یکی از ضرورتهای توسعه کارآفرینی استفاده از بستر رسانه های اجتماعی است. این نظریه مکانیسم هایی را توصیف می کند که از طریق آن می توان از بستر فضای مجازی و رسانه های اجتماعی درجهت توسعه و ارتقای کارآفرینی بهره گرفت با توجه به مولفه های کسب شده، مدیران بازاریابی می توانند از این مدل برای توسعه کارآفرینی مبتنی بر تاثیرگذاران زن، در شبکه های اجتماعی خود، نهایت استفاده را ببرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!