تاثیر آموزش مهارتهای مراقبت معنوی بر راهبردهای مقابله ای و سبک های ارتباط‎ ‎با بیمار در ‏دانشجویان رشته پرستاری ‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مراقبت معنوی بر راهبردهای مقابله ای و سبک های ارتباط  با بیمار در دانشجویان رشته پرستاری صورت پذیرفت.

روش

 روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بوده اند. تعداد 60  نفر از دانشجویان رشته پرستاری که ترم آخر بودند، به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل(30 نفر گروه آزمایش و 30  نفر گروه کنترل) به صورت گمارش تصادفی قرار گرفتند.ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس- فولکمن(1986)، سبک های ارتباط با بیمار وکیلی و همکاران(1391) و بسته آموزشی مهارتهای مراقبت معنوی تقی زاده و میرعلائی (1391) بود. روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی با آلفای کرونباخ برای راهبردهای مقابله ای 0.767 و برای سبک های ارتباط با بیمار 0.911 برآورد شد. داده ها  با آزمون تحلیل کواریانس با نرم افزار آماری SPSS  نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 مولفه های تمرکز بیرونی و افزایش انتظارات می تواند در بهینه سازی عملکرد و یادگیری مهارت های حرکتی در حوزه پزشکی موثر باشد.مقابله ای و سبک های ارتباط با بیمار موثر بود(0.05>P).

نتیجه گیری

 پیشنهاد می شود آموزش مهارت های مراقبت معنوی به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و همچنین برگزاری دوره های تخصصی آموزش مهارت های مراقبت معنوی می تواند باعث ارتقای سطح سلامت شود. دیدار با مسئولین و کارکنان آموزشی برای دانشجویان پرستاری مفید خواهد بود تا زمینه اجرای این آموزش ها فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!