بررسی اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس بر بیان ژن بتالاکتاماز blaCMY در جدایه های بالینی اشریشیا کلی (Escherichia Coli)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اشرشیا کلی به عنوان یکی از اعضای خانواده انتروباکتریاسه که از گروه باسیل های گرم منفی بی هوازی اختیاری به شمار می رود، می تواند از عوامل مهم ایجاد کننده عفونت های بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه باشد. مقاومت آنتی بیوتیکی به دلیل استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها، یکی از بزرگ ترین علل ناکامی در درمان آنتی بیوتیکی است. لاکتوباسیلوس ها از باکتری های استید لاکتیکی(LAB)، از مهم ترین سویه های پروبیوتیک ها به شمار می آیند که از نظر خواص ضد سرطانی نیز مورد توجه قرار گرفته اند. از آنجا که اثر ضد میکروبی برخی پروبیوتیک ها مشخص شده است؛ هدف از این تحقیق بررسی تاثیر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس بر بیان ژن بتالاکتاماز blaCMY در جدایه های بالینی اشریشیا کلی است.

روش کار

در این مطالعه تجربی، تعداد 60 ایزوله اشرشیا کلی از نمونه های بیمارستانی در شهر مشهد و نیشابور جمع آوری شد و توسط آزمایش های میکروبیولوژی و بیوشیمیایی تایید شد. آزمایش تعیین حساسیت دارویی نمونه ها با روش انتشار از دیسک نسبت به آنتی بیوتیک ها انجام شد، سپس ایزوله های مقاوم جداسازی شدند و پس از کشت دوباره تحت تیمار با عصاره پروبیوتیک قرار گرفته و حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (MIC) آنها نسبت به این آنتی بیوتیک ها توسط روش رقت های متوالی طبق استانداردهای CLSI انجام شد. سپس با استفاده از Real- time PCR بیان ژن blaCMY در نمونه های کنترل و تیمار بررسی و مقایسه شد. آنالیز آماری با دستگاه SPSS Statistical (27.0.1) IBM (آزمون T مستقل) انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بیان ژن در نمونه های تیمار شده با عصاره پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس به طرز معنا داری نسبت به نمونه های کنترل کاهش یافته است (0/001 <p) . به طوری که میانگین و انحراف معیار گروه تیمار 0/1 ± 0/35 و  گروه کنترل 0/1 ± 1 است.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان نتیجه گرفت احتمالا عصاره پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس از طریق توانایی اتصال، قدرت رقابت و قدرت مهار یوروپاتوژن ها اثر باکتریوسیدی خود را اعمال کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!