سامانه دیده بانی تحقیقات سلامت زنان: الگویی برای شبکه سازی تحقیقات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت پژوهش های سلامت زنان در دستیابی به اهداف توسعه هزاره و فقدان جهت دهی واحد و سامان یافته در توسعه و تقویت تحقیقات، برنامه‏ریزی و سیاست گذاری سلامت زنان، ایجاد ساختاری برای رصد و دیده بانی تحقیقات که به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در این حیطه کمک کند، گامی موثر خواهد بود. هدف این مطالعه طراحی الگوی سامانه دیده بانی تحقیقات سلامت زنان براساس شبکه سازی بین مراکز تحقیقاتی و مراکز اجرایی است.

روش

در این مطالعه کاربردی به شیوه میدانی و با روش کیفی، شامل مرور متون و مستندات علمی، دریافت نظرات صاحب نظران با انجام نشست تخصصی، پرسشنامه و مصاحبه عمیق، الگو تدوین و نهایی شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوایی و نرم افزار MAXQDA ویرایش 2018 انجام شد.

یافته ها

چارچوب مفهومی دیده بانی و الگوی شبکه تحقیقات سلامت زنان با 3 محور اصلی شامل شناسایی و طبقه بندی تحقیقات، ایجاد ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و مراکز سیاست گذاری و اجرایی، ترجمان دانش و کاربست تحقیقات سلامت زنان طراحی شد. در طراحی الگو؛ ماموریت، اهداف، ساختار، منابع و الزامات استقرار سامانه مشخص شد.

نتیجه گیری

همکاری همه جانبه سازمان های ذی نفع به منظور شناسایی چالش ها و مشکلات سلامت زنان در کشور ضروری است. با توجه به محدودیت منابع و لزوم ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب برای ایجاد تمامی اجزا و ساختار پیش بینی شده الگوی طراحی شده؛ پشتیبانی و حمایت طلبی برای ایجاد شبکه مراکز تحقیقاتی و استقرار سامانه رصد و دیده بانی تحقیقات سلامت زنان ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 521
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!