بررسی امکان استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری با توجه به اثرات زیست محیطی آن (مطالعه موردی پساب خروجی تصفیه خانه لوکال چهل بازه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از پساب تصفیه شده به عنوان یک راهکار جهت تامین آب فضای سبز مطرح است. استفاده مجدد از پساب تصفیه شده شهری در آبیاری مزارع و فضای سبز می تواند نیاز به استخراج آب از منابع طبیعی و همچنین تخلیه پساب ها به محیط را کاهش دهد. در استفاده فاضلاب تصفیه شده بجای آب، کیفیت و واکنش آن با خاک، دارای اهمیت است و باید اثرات دراز مدت آن بر سیستم آبیاری، شوری خاک، بازده محصول وکیفیت آن و ویژگی های آب- خاک و اثرات محیط زیستی مورد توجه قرارگیرد. در مناطق خشک و نیمه خشک، به علت استفاده کمتر از آب، تبخیر بالاتر و تصفیه پایین، غلظت مواد شیمیایی موجود در فاضلاب تصفیه شده بالاتر است. در مطالعه تحقیقاتی حاضر، ضمن بررسی کیفیت روزانه پساب خروجی تصفیه خانه چهل بازه مشهد در بازه زمانی 23 ماه، امکان استفاده از پساب شهری جهت آبیاری فضای سبز با روش تصفیه ایی لجن فعال مورد بررسی قرار گرفت. با تعیین متوسط میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی BOD 08/6 و اکسیژن خواهی شیمیاییCOD 70/13 و TSS میانگین 05/3، حذف کلیفرم و نماتد انگلی، میانگین نسبت COD به BOD تصفیه ای 29/2، وضعیت کیفی در محدوده مجاز جهت آبیاری فضای سبز استانداردسنجی گردید. با توجه به بررسی پارامترهای کیفی و ترکیبات شیمیایی از لحاظ میانگین BOD، COD و TSS و پارامترهای میکروبی، پساب خروجی این تصفیه خانه می تواند در آبیاری فضای سبز شهری قابل استفاده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1035 تا 1052
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!