بررسی اثر محیط (نسبت آب -اتانول) در طیف جذب آنتراسن جهت استفاده در نورپویا درمانی با استفاده از نانوذرات سولفید مس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

امروزه پروتکل های رایج در درمان های سرطان، مانند جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی، به ‎دلیل اشکالات خاص خود مانند زخم ،‎عمل جراحی، مقاومت دارویی شیمی ‎درمانی، و برخی علائم مزمن پرتودرمانی و غیره به سختی رضایت ‎بخش هستند. در این میان نورپویادرمانی به عنوان روشی جدید برای درمان سرطان با عوارض جانبی کمتر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مواد و روش ‎ها: 

در این پژوهش نانوذرات سولفید‎مس با استفاده از یک روش آسان و کم ‎هزینه سنتز‎شده و توانایی آن در آشکارسازی اکسیژن یکتایی در محیط‎ های متفاوت (نسبت آب به - اتانول) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‎ ها:

 به منظور بررسی خصوصیات ساختاری و ویژگی ‎های نوری نانوذرات سولفیدمس آنالیزهای پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی عبوری، طیف ‎سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه و طیف ماوراء بنفش - مرئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از‎ لیزر 808 نانومتر (توان 1 وات بر سانتی متر مربع) به ‎عنوان منبع تابش استفاده شد. تمامی آنالیزها تشکیل نانوذره ذکر‎شده را تایید کردند و اندازه نانوذرات سولفید‎مس تقریبا 10 نانومتر بدست آمد.

نتیجه‎ گیری: 

مطالعه آزمایشگاهی نشان می‎دهد که نانوذرات سولفیدمس دارای اثر نورپویادرمانی عالی تحت تابش لیزر 808 نانومتر هستند که می‎توانند به ‎طور موثر اکسیژن یکتایی را برای از بین بردن سلول ‎های سرطانی تولید کنند. بنابراین نانوذرات سولفیدمس می‎توانند به ‎عنوان ماده حساس به نور زیست ‎سازگار و قدرتمند برای درمان نورپویا کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند. بررسی ‎ها نشان می‎دهد که افزایش نسبت آب به اتانول باعث کاهش دقت پروب آنتراسن در شناسایی اکسیژن یکتایی در پدیده نورپویادرمانی می‎شود بنابراین حلال اتانول به عنوان بهترین حلال برای تولید اکسیژن یکتایی انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت. علاوه ‎بر‎این، تکرارپذیر بودن نتایج در محیط اتانولی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بدست آمده فرآیند تکرار‎پذیری تولید اکسیژن یکتایی با استفاده از نانوذرات سولفیدمس را تایید می‎کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2700864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!