مدل سازی موجودی حجمی خشک دارهای ریز با استفاده از تحلیل لجستیک در جنگل پژوهشی خیرودکنار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چکیده

مقدمه و هدف

با توجه به اهمیت بوم شناختی خشک دارهای ریز در بوم سازگان های جنگلی، ضروری است که عوامل تاثیرگذار بر موجودی حجمی آنها با استفاده از الگوی مناسب تبیین شود. از طرفی در جنگل های هیرکانی که در گرادیان مختلف ارتفاعی آن انواع مختلفی از جوامع گیاهی به همراه تیپ های مختلف درختان دارای پراکنش گسترده ای هستند، انتظار می رود خشک دارهای ریز سهم قابل توجهی را داشته باشند. یکی از الگوهایی که برای مدیریت بهینه و کنترل انباشت آنها می تواند کارساز باشد مدل سازی های مبتنی بر تحلیل لجستیک است. هدف اصلی این پژوهش استفاده از تحلیل لجستیک رتبه ای برای تبیین اثرگذاری عوامل مزبور بر انباشت حجمی خشک دارهای ریز در ارتباط با گرادیان ارتفاعی جنگل پژوهشی خیرودکنار است. 

مواد و روش ها

این پژوهش در گرادیان ارتفاعی 100 تا 1800 متر از سطح دریا با استفاده از طرح قطعات نمونه خوشه ای انجام شد. تعداد سه قطعه نمونه دایره ای با شعاع 32/7 متر با زوایای آزیموت صفر، 120 و 240 درجه به شکل مثلث در قالب یک خوشه با فاصله 6/36 متر از یکدیگر پیاده شده و یک قطعه نمونه دیگر نیز با همان مساحت در مرکز این طراحی جانمایی شد. هر خوشه به صورت تصادفی با سه تکرار در مجموع به تعداد 12 قطعه نمونه در یک گرادیان ارتفاع از سطح دریا با اختلاف 150 متر پیاده شد. در مجموع به تعداد 36 خوشه و 144 قطعه نمونه در جنگل مورد پژوهش پیاده شد. سه طبقه قطری شامل 5/2- 1، 5/4- 5/2 و 5/7- 5/4 سانتی متر برای خشک دارهای ریز در نظر گرفته شد. برای اندازه گیری قطر خشک دارهای ریز یک ترانسکت خطی با آزیموت ثابت 150 درجه از مرکز هر قطعه نمونه دایره ای شکل پیاده شده و طبقه قطری 5/2-1 سانتی متر در فاصله 1/6- 27/4 متر و دیگر طبقه های قطری در فاصله 32/7 - 27/4 متری برداشت شدند. بر روی هر ترانسکت قطر تمام خشک دارهای ریزی که محور مرکزی آنها منقطع با خط ترانسکت بود با کولیس اندازه گیری و ثبت شد. علاوه بر آن نوع گونه و پوسیدگی یا عدم پوسیدگی خشک دارهای ریز همراه با جهت دامنه نیز ثبت شد. شایان ذکر است که در تمام گرادیان ارتفاعی با توجه به تصادفی بودن پیاده سازی قطعات نمونه مزبور تغییرات طبقات مختلف شیب وجود نداشت و در کلیه موارد جمع آوری داده ها در طبقه شیب 25 تا 40 درصد انجام شد. بر مبنای آزمون اسپیرمن ضریب همبستگی اسپیرمن و مبتنی بر مقادیر آماره مربع کای و ابعاد جدول توافقی از ضریب همبستگی کرامر برای ارزیابی معنی داری شدت همبستگی بین متغیرها استفاده شد. در روند مدل سازی صرف نظر از روابط هم خطی بین متغیرهای عامل، تمام متغیرهای غیرهمبسته به عنوان متغیرهای ورودی مدل مدنظر قرار گرفتند. متغیرهای اسمی و رتبه ای در قالب فاکتورهای با اثرات ثابت و متغیرهای کمی به عنوان متغیرهای جانبی در اجرای تحلیل لجستیک رتبه ای معرفی شدند. اعتبارسنجی هر مدل بر حسب متغیرهای مختلف با استفاده از شاخص برازش مدل (آماره لگاریتم درست نمایی و مربع کای) و ضرایب تبیین کاذب کاکس و نل، و نیجل کرک ارزیابی شد. برای بررسی معنی داری مدل و ضرایب محاسباتی آن از آزمون والد والد استفاده شد. برای نمایه سازی صحت سنجی مدل در رابطه با مقادیر برآوردی و مشاهدات از آزمون های پیرسون و انحراف استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین حجم خشک دارهای ریز در کلاسه های قطری اول، دوم و سوم به ترتیب 14/2، 01/6 و 23/16 مترمکعب در هکتار بود. نتایج تحلیلی مدل سازی لجستیک نشان داد که گرادیان ارتفاعی بر مبنای آزمون لگاریتم درست نمایی (05/0 > P، 06/0 = X2) و ضریب تبیین کاذب نیجل کرک (001/0 =Pesudo-R2) دارای اثرات معنی دار بر تغییرات موجودی حجمی خشک دارهای ریز انواع طبقه های قطری نیست. با احتساب نتایج مربوط به ضرایب همبستگی اسپیرمن و کرامر نتایج حاکی از آن بود که گرادیان ارتفاعی با تیپ توده، جهت دامنه، گونه و پوسیدگی خشک دارهای ریز ارتباط معنی دار دارد. از طرفی، نتایج مبتنی بر ضریب همبستگی کرامر نشان داد که جهات دامنه با گونه های خشک دار و پوسیدگی آنها، توده درختان با درجه پوسیدگی و گونه خشک دارها و همچنین گونه های خشک دارها با درجه پوسیدگی آنها دارای ارتباط معنی داری نیست. با احتساب عدم هم خطی بین متغیرهای عامل نتایج نهایی مدل سازی نشان داد که فقط نوع گونه و پوسیدگی ریزچوب ها دارای اثرات معنی دار بر تغییرات انباشت حجمی خشک دارهای ریز طبقه قطری اول است (24/0 =Pesudo-R2 ;  05/0 < P، 61/22= X2).

نتیجه گیری کلی: 

با توجه به معنی داری آماره والد گونه های ریزچوب به طور مستقیم با اثرات شبیه به هم و پوسیدگی آنها به طور وارونه بر متغیر پاسخ خشک دارهای طبقه اول قطری دارای اثرات معنی داری است. درصورتی که مقدار انباشت حجمی خشک دارهای ریز در طبقات قطورتر تحت تاثیر عوامل معرفی شده نبود. از این رو، این احتمال وجود دارد که بسیاری از رخدادهای غیرمترقبه از جمله آشفتگی های طبیعی در مقیاس های مختلف و با شدت متفاوت به همراه ماهیت ذاتی جنگل شناسی از جمله مراحل تحولی  می تواند مهم ترین عواملی باشد که در موجودی حجمی خشک دارهای ریز در طبقات قطورتر تاثیر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
463 تا 479
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!