مقایسه اثر کرم موضعی فنی توئین 1 درصد و پلاسبو بر عوارض بعد از عمل فیستولوتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

درد بعد از عمل یکی از مهم ترین عوارض جراحی های آنورکتال است. مدیریت این دردها باعث بهبود وضعیت و رضایت بیش تر بیماران می شود. استفاده از داروهای موضعی یک روش پیشنهادی است و فنی توئین برای این روش انتخابی است. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه بین اثرات پماد موضعی فنی توئین 1 درصد و دارونما موضعی بر بهبود زخم و درد پس از عمل در بیماران مبتلا به فیستول پری آنال پس از فیستولوتومی انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده دوسوکور می باشد که مطابق کدهای 31 گانه اخلاق پژوهشی ایران انجام شد. در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، 44 بیمار مبتلا به فیستول مقعدی تحت فیستولوتومی در بیمارستان امام خمینی شهر ساری بعد از اخذ رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی انتخاب شدند تا پماد موضعی فنی توئین 1 درصد یا دارونما موضعی را دو بار در روز دریافت کنند. کرم فنی توئین 1 درصد از شرکت داروپخش ایران و دارونما از پماد وازلین تهیه شد. معیارهای ورود و خروج بررسی شد. داروها در قوطی های دارویی کدر کدگذاری شدند و با استفاده از روش تصادفی سازی محدود به گروه های مطالعه اختصاص داده شدند. پس از آن، تا 8 هفته پس از عمل، درد، بهبودی، درد ناشی از اجابت مزاج، خارش و عوارض در گروه ها تعیین و مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS (نسخه 13) انجام شد. از آزمون های Chi-Square، Independent-Sample-Ttest و Repeed-Measure ANOVA برای مقایسه بین دو گروه استفاده شد.

یافته ها

44 بیمار مطالعه را تکمیل کردند وآنالیز انجام شد. میانگین سنی درگروه مداخله 11/8±43/0 سال و درگروه کنترل 6/9±42/1 سال بود (05/0<P). بیماران در دو گروه مورد مطالعه از نظر نوع فیستول تفاوتی نداشتند. درد بعد از عمل از ویزیت اول تا پنجم در گروه فنی توئین در مقایسه با گروه دارونما به طور معنی داری کم تر بود (0/001>P). هم چنین درد بعد از اجابت مزاج از ویزیت اول تا پنجم در گروه فنی توئین به طور معنی داری کم تر از گروه دارونما بود (0/001>P). درصد بهبودی از ویزیت اول تا پنجم در گروه فنی توئین در مقایسه با گروه دارونما به طور معنی داری بیش تر بود (0/001>P). تفاوت آماری معنی داری بین شدت خارش در بین گروه ها وجود نداشت (0/05>P). ترشح زخم در گروه فنی توئین و گروه کنترل به ترتیب 63/6 درصد و 68/2 درصد مشاهده شد (0/05<P). در گروه فنی توئین 85/7 درصد سروز و 14/3 درصد چرک مشاهده شد و در گروه شاهد به ترتیب 53/3 درصد، 33/3 درصد و 13/4 درصد سروز، چرک و خون مشاهده شد (0/05<P). تنها عارضه در گروه فنی توئین، خونریزی بود که در 3 بیمار (13/6 درصد) مشاهده شد.

استنتاج

در مجموع، با توجه به نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که پماد فنی توئین 1 درصد در بهبود زخم و کاهش درد پس از عمل در بیماران مبتلا به فیستول مقعدی تحت فیستولوتومی موثر است. بنابراین استفاده از این داروی موضعی توصیه می شود. با این حال انجام مطالعات با حجم نمونه بزرگ تر جهت رسیدن به نتایج قطعی تر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!