بررسی اثر تمرین تناوبی با شدت بالا بر بیان ژن های پریلیپین 3 و 5 بافت چربی احشایی موش های نر چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تمرینات اینتروال شدید (HIIT) بر بیان ژن های تغییر یافته به واسطه چاقی و کبد چرب غیرالکلی تاثیر می گذارند. پریلیپین ها (PLINs) خانواده ای متشکل از پنج پروتئین هستند که بر سطح قطرات چربی در بافت های مختلف از جمله بافت چربی احشایی بیان می شوند و متابولیسم لیپید را تنظیم می کنند. پژوهش حاضر اثر یک برنامه هشت هفته ای HIIT بر بیان ژن های پریلیپین 3 و 5 در بافت چربی احشایی موش های نر چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را مورد مطالعه قرار می دهد.

مواد و روش ها

آزمودنی ها در این مطالعه تجربی، 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار تشکیل داده است. حیوانات به صورت تصادفی و مساوی به سه گروه با نام های کنترل، کبد چرب، و HIIT با کبد چرب تقسیم شدند. برای القای چاقی و کبد چرب از رژیم غذایی پرچرب استفاده شد. موش های صحرایی گروه کبدچرب به مدت 10هفته تحت رژیم غذایی در دسترس پرچرب قرارگرفتند. پس از اتمام 10هفته مصرف رژیم غذایی پرچرب برای اطمینان از القاء مداخله از شاخص لی (Lee's index = body weight [g]/body length [cm] ×100) استفاده شد. برنامه HIIT به مدت هشت هفته و هر هفته پنج جلسه با استفاده از تردمیل مخصوص جوندگان و شیب صفر اجرا گردید. شدت تمرین با محاسبه حداکثر اکسیژن مصرفی تخمینی تعیین شد. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی و پس از ده ساعت ناشتایی موش ها با ترکیب مناسب زایلزین و کتامین بیهوش شدند. نمونه بافت چربی احشایی در میکروتپوب های مخصوص با استفاده از نیتروژن مایع منجمد گردید و برای اندازه گیری بیان ژن به آزمایشگاه ارسال شد. از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 0/05 P< جهت بررسی تفاوت بین گروه ها استفاده گردید.

یافته ها

آنالیز داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه های مطالعه حاضر در مورد بیان ژن های (PLIN3 (F2,21 = 471/30 ، P= 0/001 و (PLIN5 (F2,21 = 185/60 ، P= 0/001، بافت چربی احشایی تفاوت معنی داری وجود دارد. استفاده از آزمون تعقیبی توکی بیانگر افزایش بیان ژن های (0/001 PLIN3 (P= و (0/001  PLIN=5 (P  بافت چربی احشایی در گروه کبد چرب نسبت به گروه کنترل بود. کاهش معنی دار بیان ژن های مذکور در گروه HIIT با کبدچرب نسبت به گروه های کنترل و کبد چرب مشاهده شد (0/001=P).

استنتاج

نتایج پژوهش حاضر نشان داد بیان ژن های PLIN3 و PLIN5 بافت چربی احشایی به واسطه القای کبد چرب افزایش پیدا کرد و برنامه HIIT باعث تعدیل این افزایش شد. کاهش بیان ژن های مذکور نسبت به گروه سالم اشاره به اثر مفید فعالیت بدنی در شرایط سلامت دارد و در مطالعه حاضر می تواند بیانگر این باشد که برنامه HIIT اثرات مفید بیش تری علاوه بر جبران خسارت بیماری داشته است. کاهش بیان ژن های PLIN3 و PLIN5 بافت چربی احشایی به عنوان مکانیسم هایی از اثرگذاری HIIT به عنوان راهی برای مقابله با اثرات مضر چاقی و کبد چرب مطرح هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!