وضعیت تولید آنتی بادی و ماندگاری آن به دنبال ابتلا در بیماران سرپایی مبتلا به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کووید-19 یک بیماری ویروسی دستگاه تنفس است. با توجه به این که میزان ماندگاری آنتی بادی بر علیه کووید-19 در گزارشات متفاوت بوده است و از آن جایی که تفاوت های قومی و نژادی در این بیماری تاثیر گذار بوده است این مطالعه با هدف تعیین بررسی وضعیت آنتی بادی ها و ماندگاری در بیماران مبتلا به کووید-19، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه طولی، در سال 1399 بر روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک تب در شهرستان میاندورود انجام شد. تشخیص بیماری بر اساس شرح و تست Real time PCR یا سی تی اسکن ریه بود 87 بیمار براساس معیارهای تشخیصی وارد مطالعه شدند و معیار خروج شامل موارد عدم مراجعه در پیگیری بود. سطح آنتی بادی IgM و IgG توسط روش الیزا و کیت پیشتاز طب در ابتدای تشخیص اندازه گیری گردید و برای بررسی ماندگاری مجددا 6 ماه بعد سطح IgG همان بیماران مجدد چک گردید که براساس دستورالعمل کیت مقادیر بالاتر از 1/1 مثبت در نظر گرفته شد. اطلاعات شامل اطلاعات زمینه ایی، درگیری ریه در CT اسکن و نتایج الیزا پس از ورود به کامپیوتر با نرم افزار آماری 21 SPSS و آزمون های T-test و Fisher's exact مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 0/05P< در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران مورد بررسی 17±7/47 سال بود. از افراد مورد بررسی 55 نفر (63 درصد) زن، 20 نفر (23 درصد) افزایش فشارخون و 18 نفر (20/7 درصد) دیابت داشتند. 84 نفر از بیماران تست Real time PCR آن ها مثبت بود 43 نفر (49/4 درصد) درگیری CT داشتند. IgM اولیه در 20 نفر (23 درصد)، IgG اولیه در 58 نفر (66/7 درصد) مثبت بود که بعد از شش ماه IgG در 36 مورد (41/4 درصد) مثبت بود. پایداری آنتی بادی در 67/4 درصد مردان و 56/4 درصد زنان دیده شد (0/41=P). ابتلا به فشارخون (0/329=P) و دیابت (0/21=P) و نیز درگیری ریه در سی تی اسکن (0/586=P) ارتباط معنی داری با پایداری آنتی بادی نداشت. میانگین سنی افراد با پایداری آنتی بادی (16/2±50 سال) و افرادی که آنتی بادی در آن ها منفی شده بود (14/1±42 سال)، اختلاف معنی داری (0/077=P) نداشت.

استنتاج

یافته ها نشان داد آنتی بادی علیه بیماری در یک سوم بیماران تولید نشده بود و بعد از گذشت 6 ماه میزان IgG در بخش قابل ملاحظه ای از بیماران کاهش یافته بود. هم چنین نتایج نشان داد پایداری آنتی بادی ارتباط معنی داری با سن، جنس، درگیری ریه در سی تی اسکن و بیماری زمینه ایی از قبیل فشارخون و دیابت نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!