برآورد هزینه ها و درآمدهای بخش مراقبت های ویژه سوختگی: مطالعه موردی بیمارستان نیروهای مسلح

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیمارستان ها به عنوان یکی از پرهزینه ترین بخش های اصلی نظام سلامت، از اهمیت ویژه ای در میان سازمان های ارائه خدمات بهداشت و درمان برخوردار هستند و مدیریت منابع مالی در این بخش به منظور ادامه حیات و ارائه خدمات، امری ضروری محسوب می شود. پر هزینه بودن بخش سوختگی و مراقبت های بعد از درمان در نیروهای مسلح که یکی از مورد نیازترین بخش های این سازمان است، موجب شده تا تجزیه و تحلیل مالی بخش سوختگی در یکی از بیمارستان های وابسته به این سازمان مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. هدف اصلی این مطالعه این است که سیاست گذاران و مدیران بخش سلامت کشور، در حوزه بخش سوختگی و تامین نیازهای این بخش در بحث بین کیفیت و مقرون به صرفه بودن ایجاد بخش سوختگی در عرصه بهداشت و درمان سیاست مناسبی را اتخاذ کنند تا علاوه بر کاهش هزینه های این بخش، تاثیرات مثبت بیرونی از جمله کاهش فشارهای روانی وارد بر افراد آسیب دیده را پی ریزی نمایند.

روش پژوهش:

 این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی بخش سوختگی را در یکی از بیمارستان های وابسته به نیروهای مسلح در سال های 1399 و 1400 مورد تجزیه و تحلیل مالی قرار داده است. داده های مورد نیاز از طریق بررسی تمامی صورت های مالی بیمارستان و اسناد پرداختی بیماران طی دوره مورد بررسی جمع آوری گردیده و شاخص های درآمدی، هزینه و سودآوری با استفاده از نرم افزار Excel محاسبه و تحلیل شده است.

یافته ها

بر اساس نتایح هزینه های محاسبه شده در بخش سوختگی بیش از 62 میلیارد و درآمدهای حاصل از بستری بیماران در این بخش حدود 61 میلیارد به دست آمد. شاخص درآمد دارویی به کل درآمد 35/0، درآمد دارویی به هزینه دارویی 0/10 و نسبت درآمد هتلینگ به کل درآمد نیز 0/37محاسبه شد. در میان شاخص های هزینه نیز، شاخص نسبت هزینه دارو و لوازم پزشکی به کل هزینه ها 31/0، سهم هزینه انرژی از کل هزینه 0/002و درصد هزینه پرسنلی به کل منابع 0/56و شاخص سودآوری نیز برابر با 0/97بود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، اگرچه بخش سوختگی به ویژه در نیروهای مسلح از نظر اقتصادی با صرفه نیست، از نظر اجتماعی و به واسطه رسالت بهداشت و درمان نیروهای مسلح که پشتیبانی موثر از ماموریت‏های نیروهای مسلح و تامین نیازهای افراد تحت پوشش نیروهای مسلح است، ایجاد این بخش امری راهبردی محسوب شده و استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه های غیرضروری در آن به جهت صرفه اقتصادی امری لازم و ضروری است. از این رو، استقرار نظام سیستماتیک ارزیابی عملکرد مالی، برون سپاری خدمات، ارائه سوبسید و بالابردن تعرفه های سوختگی به منظور بهبود عملکرد بخش سوختگی در بیمارستان های دولتی روش های پیشنهادی این مطالعه به جهت ارتقای شاخص های مالی، بهره وری و مدیریت عالی در ارائه خدمات به بیماران بخش سوختگی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!