ارزیابی فعالیت آنتی اکسیدانی، سیتوتوکسیک و ضد باکتریایی عصاره الکلی گیاه گارم زنگی (Terminalia catappa) علیه برخی گونه های زئونوز باکتری ویبریو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده از عصاره های گیاهی به عنوان یک راهبرد جایگزین برای مصرف آنتی بیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر سنجش فعالیت های ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و سمیت عصاره اتانولی استخراج شده از برگ گیاه گارم زنگی Terminalia catappa بومی استان هرمزگان در مقابل برخی گونه های بیماریزای زئونوز ویبریو بود.

روش ها

در این مطالعه ابتدا عصاره اتانولی با استفاده از روش استخراج خیساندن در حلال تهیه شد. سپس فعالیت ضد میکروبی آن برای تعیین حداقل غلظت بازدارنده (MIC) و حداقل غلظت کشنده (MBC) با استفاده از روش میکرودایلوشن انجام شد. همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره مذکور با استفاده از روش سنجش مهار رادیکال های آزاد دی فنیل1- پیکریل هیدرازیل (DPPH) تعیین گردید. در نهایت فعالیت سیتوتوکسیک این عصاره در مقابل آرتمیا با استفاده از روش سنجش سمیت میگوی آب شور بصورت میکرودایلوشن و در مقابل لارو میگو بر اساس محاسبه مرگ و میر تجمعی ارزیابی گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد میزان MIC عصاره استخراج شده در مقابل Vibrio harveyi و Vibrio parahaemolyticus به ترتیبg/mL µ 312 و 625 و MBC آن در مقابل هر دو سویهg/mL µ 625 ثبت شد. این عصاره رادیکال های آزاد DPPH را در غلظت میانه (IC50) به میزان g/mL µ 1/228 مهار نمود. همچنین در غلظت های مورد آزمون علیه Artemia franciscana و لارو میگوی Penaeus vannamei در مقایسه با شاهد سمیتی نشان نداد.

نتیجه گیری

این نتایج پتانسیل بالای عصاره اتانولی استخراج شده از برگ T. catappa را به عنوان کاندیدای نویدبخش در مطالعات درون تنی نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!