درآمدی بر تحلیل عکس «اتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» اثر آوگوست ساندر
آوگوست ساندر از مهم ترین عکاسان مستندنگار قرن نوزدهم و بیستم میلادی است که در دو بازه ی پرآشوب از تاریخ بشریت زیست و در مسیر تاریخ نگاری تصویری، نوآورانه عمل کرد. می توان از عکس های او به عنوان منابعی مستند یاد کرد که هنر در آن ها؛ برخلاف آثار دیگر عکاسان هم دوره اش؛ از طریق سادگی سبک و بازنمایی واقعیت سوژه به همان شکل که هست نمود می یابد. از آن جا که از بارزترین موارد حضور جنبش عینیت جدید در عکاسی، عکس های آوگوست ساندر است؛ هدف از انجام این پژوهش کشف ویژگی های شیوه ی بیان ساندر در عکاسی مستند از طریق تحلیل عکس «اتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» بوده است. در این راستا به دو پرسش پاسخ داده شد: 1.آوگوست ساندر متاثر از چه عواملی به عکاسی مستند گرایش پیدا کرد؟ 2.شیوه ی بیان ساندر در عکس«اتو دیکس نقاش و همسرش مارتا»، چه ویژگی هایی دارد که این عکس را در زمره ی عکس های مستند قرار می دهد؟در این پژوهش، فرض بر آن بوده که ساندر، متاثر از حوادث پیرامون خود، عکاسی را ابزاری در راستای ثبت علمی و مستند پدیده ها می انگاشته است. در نهایت نگارنده با مطالعه ی منابع لاتین و فارسی؛ و به روش توصیفی-تحلیلی، به این نتیجه دست یافت که ساندر با رویکرد مستندنگاری، متاثر از جنبش عینیت جدید و حوادث پیرامونی خود، از تمهیداتی طبیعی بهره برده است تا به بازنمایی سوژه بپردازد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.