تولید پروتئین و چربی تک‏یاخته حاصل از کشت تلفیقی مخمر یاروویا لیپو لیتیکا و قارچ آسپرژیلوس نایجر در پساب حاصل از کارخانه تولید آردماهی کیلکا (استیک واتر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تولید استیک ‏واتر به عنوان پساب کارخانه های تولید آرد ماهی یکی از مشکلات این صنایع است که در صورت رهاسازی در طبیعت می‏تواند مشکلات زیست ‏محیطی فراوانی ایجاد نماید. با این حال پساب مذکور به دلیل وجود مواد آلی فراوان می ‏تواند ماده اولیه مناسبی برای تولید مواد با ارزش افزوده بالا مانند پروتئین و چربی ‏های تک‏ یاخته ‏ای باشد. این پژوهش به منظور بررسی تولید پروتئین و چربی تک ‏یاخته ‏ای و کاهش میزان بار آلی (پروتئین و چربی) از پساب کارخانه تولید آرد ماهی کیلکا (استیک ‏واتر) از طریق کشت ناپیوسته (Batch culture) مخمر یاروویا لیپولیتیکا و قارچ آسپرژیلوس نایجر انجام شد. پنج تیمار با نسبت های مختلف مخمر و قارچ در محیط استیک واتر تهیه و برای بررسی زی توده از روش شمارش سلولی استفاده شد. همچنین میزان روغن و پروتئین باقی مانده در پساب پس از تخمیر بررسی گردید. داده ها با استفاده از طرح بلوک های کاملا تصادفی تحلیل شد. نتایج نشان داد که مخمر به عنوان میکروارگانیسم شاخص از نظر ذخیره چربی قابلیت رشد بالاتری روی پساب در مقایسه با قارچ به عنوان میکروارگانیسم ذخیره‏ کننده پروتئین در مدت 120 ساعت را دارد (0/05>P) و در زمان کوتاه ‏تری قادر به تولید زی توده میکروبی خواهد گردید. همچنین مشخص شد که مخمر یاروویا لیپو لتیکا در کشت انفرادی قابلیت رشد بالاتر و کاهش روغن بیشتری از پساب را دارد‏. نتایج نشان داد در کشت تلفیقی (75 درصد مخمر-25 درصد قارچ) توانایی میزان پروتئین باقی‏مانده بیشتر از سایر تیمارها کاهش داشت. در مجموع مخمر مورد پژوهش چه در کشت انفرادی و چه در کشت تلفیقی توانایی رشد و حذف مواد آلی بیشتری را نسبت به قارچ از خود نشان می دهد (0/05>P). نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استیک‏واتر قابلیت استفاده به منظور تولید پروتئین و چربی ‏های تک ‏یاخته‏ ای را دارد و با استفاده از میکروارگانیسم ‏ها می‏توان تا حدی از بار مواد آلی موجود در پساب را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!