جداسازی، شناسایی و ارزیابی فعالیت باکتریوسینی باکتری های اسید لاکتیک از فلور باکتریایی روده ماهی گاریز Planiliza klunzingeri(Day, 1888)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتریوسین ها پپتید های ضد باکتریایی می باشند که توسط برخی از گونه های باکتری های اسید لاکتیک تولید می شوند. در پژوهش حاضر 18 باکتری اسید لاکتیک از روده ماهی گاریز (Planiliza klunzingeri) جداسازی شدند و از نظر تولید باکتریوسین با قابلیت مهار کنندگی پاتوژن های شاخص مواد غذایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. باکتریوسین خام حاصل از 7 جدایه اسید لاکتیک با استفاده از روش لکه گذاری آگار، قادر به مهار پاتوژن های شاخص مواد غذایی بودند که در این میان باکتریوسین حاصل از دو جدایه LK5 و LK12 دارای طیف مهاری وسیع تری در برابر پاتوژن های مورد مطالعه بودند. همچنین باکتریوسین های مورد مطالعه در مقابل آنزیم های پروتئولیتیک حساس بوده و کاملا تخریب شدند در صورتی که در زمان مواجهه با طیف وسیعی از دترجنت ها، تغییرات pH و حرارت، فعالیت ضد باکتریایی خود را حفظ کردند.  با تجزیه و تحلیل توالی ژن 16S rRNA ، جدایه های LK5 و LK12 با میزان تشابه به ترتیب 98.55 و 99.46 درصد، به عنوان Lactobacillus plantarum  شناسایی شدند. با توجه به اطلاعات به دست آمده از مطالعه حاضر، می توان بیان نمود که فلور باکتریایی روده ماهی گاریز مخزن زیستی مناسبی برای جداسازی باکتری های تولید کننده باکتریوسین بوده و همچنین باکتریوسین های تولید شده توسط باکتری های L. Plantarum LK5 و L. Plantarum LK12  قابلیت مطالعه به عنوان نگهدارنده های زیستی در صنایع غذایی را دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!