بررسی پیامدهای خستگی ناشی از تغییر در کارکنان خدمات بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سازمان ها با ایجاد تغییرات جدید در سازمان، به دنبال نوآوری های مختلف برای حفظ سطح عملکرد خود در فضای رقابتی موجود هستند. اما این تغییرات مکرر میتواند زمینه ساز خستگی ناشی از تغییر و پیامدهای منفی ناشی از آن در کارکنان باشد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی این پیامده در کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی انجام شد.

مواد و روش

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در مراکز بهداشتی و درمانی غرب ایران انجام شد. در این مطالعه 803 نفر با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه از مقیاس خستگی ناشی از تغییر، پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس، پرسشنامه رضایت شغلی برایفیلد و روث، پرسشنامه فرسودگی مسلش و جکسون، پرسشنامه قصد ترک شغل، پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی ماودی و همکاران استفاده شد. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS18 انجام گرفت.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین خستگی ناشی از تغییر با قصد ترک شغل، استرس، فرسودگی و رضایت شغلی وجود دارد؛ اما بین خستگی ناشی از تغییر و تعهد سازمانی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین وضعیت تاهل، سن، سابقه کار، نوع استخدام، نوع شغل و تحصیلات با خستگی ناشی از تغییر ارتباط معنی دار مشاهده شد.

نتیجه گیری

در محیط هایی که با تغییرات سریع و مداوم همراه است در نظر گرفتن خستگی ناشی از تغییر و پیامدهای آن اهمیت دارد چراکه می تواند باعث افزایش استرس شغلی، فرسودگی شغلی و کاهش رضایت شغلی و تعهد سازمانی شود و زمینه را برای ترک شغل فراهم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!