بررسی متوسط مدت زمان بین بستری و جراحی و ترخیص بیماران ارتوپدی با شکستگی پری تروکانتریک در بیماران بالای 60 سال در بیمارستان شهید مدنی در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

به طور معمول بیماران دارای شکستگی های فمور از جمله پری تروکانتریک دارای کوموربیدیتی های همراه هستند که موجب افزایش مدت بستری، افزایش میزان عوارض و افزایش مورتالیتی می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین متوسط مدت زمان بین بستری و زمان جراحی و ترخیص بیماران بالای 60 سال دارای شکستگی پری تروکانتریک در بیمارستان شهید مدنی در سال 1401 بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد. اطلاعات دموگرافیک، بیماری های زمینه ای BMI,، مدت زمان بین بستری و جراحی، جراحی و ترخیص و بستری و ترخیص جمع آوری شد .بررسی ارتباط بین فاکتور های پروگنوستیک و مدت زمان بستری انجام شد و سطح معنی داری p value کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. 

یافته ها

مجموعا 250 بیمار (114 زن و 136 مرد) با میانگین سنی 98/0± 6/75سال وارد مطالعه شدند . میانگین مدت زمان بین بستری و جراحی ،8/23± 7/60 ساعت، مدت بین جراحی و ترخیص 4/24± 3/63 ساعت و مدت زمان بین بستری و ترخیص 9/35±1/124 ساعت بود .در جنسیت مونث، سن بالای 75 سال و ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی،پرفشاری خون و بیماری تنفسی مدت زمان بین بستری و جراحی به طور معناداری بالاتر بود. در جنسیت مونث، سن بالای 75 سال، افزایش BMI و ابتلا به دیابت و بیماری تنفسی مدت زمان بین جراحی و ترخیص به طور معناداری بالاتر بود. به طور کلی افزایش مدت زمان بین بستری و ترخیص با جنسیت مونث، سن بالای 75 سال، افزایش BMI و ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی، پرفشاری خون و بیماری تنفسی به طور معناداری در ارتباط بود .

نتیجه گیری

انجام این مطالعه موجب شناسایی ریسک فاکتور های قابل تعدیل در بیماران شد تا از این طریق بتوان با کاهش عوارض شکستگی و جراحی و همچنین کاهش مدت زمان بستری بیماران باعث افزایش شانس بهبودی و برگشت سریعتر آن ها به زندگی روزمره شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!