تشخیص آمبولی ریوی حاد با تغییرات EKG مشابه سندرم کرونری حاد توسط ارزیابی اولتراسوند قلبی ریوی بر بالین: کیس ریپورت و مرور مقالات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آمبولی ریه حاد (PE) یک بیماری اورژانس و تهدید کننده حیات می باشد که علیرغم شیوع نسبتا بالای آن در بیماران بستری در ICU ، به دلیل همراهی با علایم و نشانه های غیراختصاصی ، تشخیص آن همچنان مشکل میباشد. علایمی مانند تنگی نفس و ناراحتی در قفسه سینه کاملا غیراختصاصی هستند و با تشخیص سندروم کرونری حاد (ACS) همپوشانی دارند.

روش کار

تغییرات EKG  همراه با آمبولی ریه حاد بسیار متغیر است و می تواند مشابه سندروم کرونری حاد باشد. اخیرا تغییرات در لیدهای پره کوردیال به شکل موج T معکوس به عنوان سرنخ تشخیصی PE  توضیح داده شده است.اگرچه این تغییرات در سندروم کرونری حاد هم دیده می شوند.

نتایج

ما در این مقاله یک آقای 92 ساله با تنگی نفس و افت فشار خون پیشرونده را گزارش می کنیم که در ابتدا با توجه به T معکوس منتشر در لیدهای پره کوردیال V1 تا V6 به اشتباه سندروم کرونری حاد تشخیص داده شد و پس از ارزیابی اولتراسوند قلبی ریوی بر بالین تشخیص آمبولی ریوی مسجل گردید. آمبولی ریوی وسیع با مورتالیتی بالایی همراه است. بر اساس گایدلاین های اروپایی، مورتالیتی آمبولی ریه ماسیو حدود 18 تا 65 درصد میباشد، لذا با توجه به پروگنوز بد، تشخیص و درمان بموقع ضروری میباشد. 1 این مقاله روی دشواری در تشخیص افتراقی بین دو بیماری تاکید می کند.همواره باید محدودیت های EKG  در تشخیص آمبولی ریه حاد را مد نظر داشت.به علت ارزش تشخیصی بالای اولتراسوند برای مشخص کردن اورلود بطن راست ، اکوکاردیوگرافی باید در اسرع وقت برای رسیدن به تشخیص درست و اقدام درمانی مناسب انجام شود.

بحث :

 در این مقاله در مورد تشخیص این مورد و بررسی متون مرتبط با تاکید بر محدودیت های EKG و اهمیت استفاده از سونوگرافی قلبی ریوی بر بالین صحبت خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!