اثر عصاره جلبک دریایی و طیف های مختلف نور ال ای دی بر رشد دانهال های دو رقم لیسیانتوس (Eustoma grandiflorum) و گلدهی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

لیسیانتوس یک گیاه گل دار کند رشد بوده که جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه آن در مناطق گرمسیری یک نکته چالشی است. با توجه به بازارپسندی این نوع گل شاخه بریده، این مطالعه در دو آزمایش، به منظور بررسی اثر عصاره جلبک دریایی و طیف های نور ال ای دی بر رشد دانهال های دو رقم آرنا و ماریاچی لیسیانتوس و اثر آن بر گلدهی به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. آزمایش اول شامل تیمارهای ال ای دی دارای نورهای آبی، قرمز، آبی- قرمز، سفید در غلظت های 125، 250، 500، 750 و 1000 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک دریایی و تیمار شاهد بدون اعمال تیمار، با هشت تکرار انجام شد. طبق نتایج حاصل از آزمایش اول، بیشترین عرض برگ و قطر ساقه در نور آبی و بیشترین قطر برگ در نور ترکیبی قرمز- آبی ال ای دی مشاهده شد. در آزمایش دوم، پس از گذشت 60 روز از انجام این آزمایش  بیشترین تعداد غنچه گل در بوته و طول ساقه در نور سفید ال ای دی مشاهده شد. همچنین در رقم آرنا غلظت های 500 و 750 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک دریایی، تعداد غنچه گل در بوته بیشتری نسبت به تیمار شاهد داشت. افزایش در صفات مورفولوژیکی عرض و قطر برگ، برگ، طول میانگره و ساقه مربوط به هر دو آزمایش، در نور آبی و نور ترکیبی قرمز- آبی ال ای دی مشاهده شد. با توجه به نتایج این پژوهش می توان رقم آرنا تحت تیمار نور آبی و غلظت 500 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک دریایی را جهت تولید محصول بهتر توصیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!