مقایسه ی همزمان کیفیت تصویر و ریسک سرطان زایی ناشی از تابش در آزمون سی تی اسکن مغز در اسکنرهای مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پارامترهای کیفیت تصویر به دوزتابشی و نوع اسکنر سی تی اسکن وابسته می باشد بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، مقایسه ی همزمان کیفیت تصویر و ریسک سرطان زایی ناشی از تابش در آزمون سی تی اسکن مغز در اسکنرهای مختلف بود.

روش ها

مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی حاضر بر روی 200 نفر از بیماران که جهت انجام سی تی اسکن مغز به بیمارستان های کاشانی (دستگاه های زیمنس (اسکنر 1) و کانن (اسکنر 2))، الزهرا(س) (جنرال الکتریک (اسکنر 3))، عیسی بن مریم (نیوسافت (اسکنر 4)) شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، انجام شد. دوز ارگان ها و دوز موثر بیماران با برنامه محاسباتی Impact dose و ریسک سرطان زایی ناشی از تابش (Risk of exposure-induced death) REID توسط برنامه ی PCXMC به دست آمد. کیفیت تصاویر توسط پارامترهای نویز، نسبت سیگنال به نویز SNR)) و نسبت کنتراست به نویز (CNR) بررسی شد. برای مقایسه ی اسکنرهای مختلف نسبت CNR به REID به عنوان معیار C معرفی شد.

یافته ها

میانگین مقادیر REID برای اسکنر 1 تا 4 برای مردان به ترتیب 2/98، 4/46، 5/07 و 4/65 و برای زنان 3/22 ،6/16، 6/53 و 6/26 در هر 100000 نفر به دست آمد. میانگین مقادیر CNR برای اسکنر 1 تا 4 به ترتیب 1/24، 1/05، 1/66 و 2/08 به دست آمد. اسکنر 1 و 2 به ترتیب دارای بالاترین و کمترین معیار C بودند.

نتیجه گیری

دوز تابشی و ریسک ناشی از تابش در آزمون سی تی اسکن مغز را باید همواره با در نظر گرفتن پارامترهای کیفیت تصویر مورد ارزیابی قرار داد و اسکنری مناسب تر می باشد که دارای نسبت CNR به REID بالاتری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1170 تا 1176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!