شناسایی رفتارهای ضد شهروندی سازمانی (مطالعه موردی سازمان های سازمانی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از معضلات سازمان های امروزی وجود رفتارهایی همچون کم کاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی، ارعاب و کینه توزی است و این رفتارها هم بر عملکرد سازمان ها و هم بر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تاثیر می گذارند. بروز چنین رفتارهایی به عنوان رفتارهای ضد شهروندی، بر خلاف رفتارهای شهروندی سازمان و می تواند مانع کارکرد سازمان شود از این رو هدف تحقیق حاضر تحقیق شناسایی رفتارهای ضد شهروندی سازمانی می باشد.

روش شناسی:

 این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش یک مطالعه کیفی است که با رویکرد اکتشافی انجام شده است.. جامعه آماری تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی سازمان های دفاعی تشکیل داده اند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. برای تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد (رویکرد ظاهر شونده) به کمک نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

تحلیل داده ها حاکی از شناسایی 100 شاخص در قالب 18 زیر مولفه، 4 مولفه و دو بعد برای رفتارهای ضد شهروندی سازمانی می باشد. از این رو، رفتارهای ضد شهروندی طیف وسیعی از رفتارها را شامل می گردد که شامل دو بعد رفتارهای ضد شهروندی سازمانی و رفتارهای ضد شهروندی فردی قابل تقسیم می باشد رفتارهای ضد شهروندی سازمانی آن بخش از رفتارهای ضد شهروندی را شامل می شود که فرد مستقیما در ارتباط با سازمان آن را مرتکب می شود که این نوع رفتارها در یک طبقه بندی به دو بخش انحراف عملکردی (تولیدی) و انحراف مالی قابل تقسیم بندی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!