تاثیر ورمی کمپوست و میکوریزا بر مولفه های پر شدن دانه و انتقال ماده خشک تریتیکاله تحت شرایط دیم و آبیاری تکمیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

از راه کارهای مهم در کاهش اثرات ناشی از تنش خشکی در گیاه تریتیکاله استفاده از کودهای زیستی است. هدف از این مطالعه بررسی اثر ورمی کمپوست و میکوریزا بر مولفه های پرشدن دانه و انتقال ماده خشک تریتیکاله تحت شرایط دیم و آبیاری تکمیلی بود.

مواد و روش ها

آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی در سال زراعی 1401-1400 اجرا شد. میانگین بارندگی حدود 300 میلی متر که بیش ترین آن در بهار و زمستان متمرکز شده است. فاکتورهای مورد بررسی شامل سطوح آبیاری (عدم آبیاری یا کشت دیم، آبیاری تکمیلی در مراحل آبستنی و سنبله دهی) و کاربرد کودهای زیستی (عدم کاربرد کودهای زیستی، کاربرد ورمی کمپوست، میکوریزا، کاربرد توام ورمیکمپوست و میکوریزا) بود.

یافته ها

نتایج نشان دادند که کاربرد میکوریزا و ورمی کمپوست و آبیاری تکمیلی در مرحله آبستنی موجب افزایش وزن و حجم ریشه (به ترتیب 53/6 و 45/49 درصد)، حداکثر وزن دانه، سرعت و طول دوره پرشدن دانه (به ترتیب 54/04، 19/84 و 21/99 درصد)، عملکرد دانه (48/66 درصد)، فتوسنتز جاری (109/68 درصد) و سهم این فرآیند در عملکرد دانه (41/14 درصد) و کاهش انتقال ماده خشک از اندام هوایی و ساقه و سهم این فرآیندها در عملکرد دانه (به ترتیب 32/72، 33/55، 97/14 و 98/49 درصد) نسبت به شرایط دیم و عدم کاربرد کودهای زیستی شد.

نتیجه گیری

کاربرد میکوریزا و ورمی کمپوست و آبیاری تکمیلی در مرحله آبستنی می تواند عملکرد تریتیکاله را در شرایط دیم به واسطه بهبود فتوسنتز و مولفه های پرشدن دانه افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!