تسریع رشد پاییزه و بهبود عملکرد کلزا (Brassica napus L.) با تیمار قارچ تریکودرما برای تعویق زمان کاشت در اقلیم های سرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

مطالعه به منظور بررسی امکان تعویق زمان کاشت پاییزه کلزا از20 شهریور تا 19 مهر ماه در اقلیم های سرد با افزایش رشد روزت بوته ها برای تحمل به سرمای بهتر و افزایش عملکرد دانه با استفاده از قارچ تریکودرما انجام گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش در ایستگاه خسروشاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی طی سال زراعی 1401-1400 اجرا گردید. آزمایش به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بود. فاکتور اصلی تاریخ کاشت در چهار سطح: 20 و 30 شهریور و 9 و 19 مهر ماه و فاکتور فرعی تیمار قارچ تریکودرما (Trichoderma harzianum) در سه سطح: شاهد (بدون تیمار)، تیمار بذر و تیمار خاک بودند. در این مطالعه ژنوتیپ پاییزه احمدی به کار رفت.

یافته ها

تعویق زمان کاشت پاییزه کلزا از20 شهریور تا 19 مهر ماه در اقلیم سرد آذربایجان شرقی باعث کاهش غلظت کلروفیل برگ ها، سرعت رشد بوته ها و افزایش درصد سرمازدگی بوته ها و افت معنی دار عملکرد دانه و روغن و اجزای عملکرد دانه گردید. تیمار بذر و خاک مزرعه با قارچ تریکودرما باعث افزایش مقادیر صفات مذکور شد ولی این تغییرات در تیمار بذر با قارچ تریکودرما به طور معنی داری بیشتر بود. در صورت تیمار بذر با قارچ، میانگین عملکرد دانه در زمان کاشت 20 شهریور ماه 1005 و 19 مهر ماه 613 کیلوگرم در هکتار افزایش داشت.

نتیجه گیری

تیمار بذر با قارچ تریکودرما با افزایش رشد پاییزه و کاهش درصد سرمازدگی بوته ها باعث افزایش معنی-دار عملکرد دانه در کشت های پاییزه به هنگام و دیرهنگام کلزا در اقلیم سرد گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!