بررسی اثر تلقیح با قارچ Serendipita indica و محلول پاشی برگی پتاسیم بر رشد و ویژگی های مورفوفیزیولوژیک زرین گیاه (Dracocephalum kotschyi) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
تغذیه مناسب و همزیستی با میکروارگانیسم های مفید از جمله روش های بهبود رشد و افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش های غیرزیستی محسوب می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قارچ Serendipita indica و محلول پاشی برگی پتاسیم بر رشد و ویژگی های مورفوفیزیولوژیک زرین گیاه در شرایط تنش خشکی است.
مواد و روش ها
این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل سطوح مختلف تلقیح با قارچ S. indica (تلقیح نشده و تلقیح شده با قارچ)، پتاسیم (0، 1 و 3 درصد) و تنش خشکی (ظرفیت زراعی و 50 درصد ظرفیت زراعی) می باشد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تنش خشکی باعث کاهش زیست توده، محتوای نسبی آب، کلروفیل و پتاسیم می گردد. درحالیکه تلقیح با قارچ و تیمار با پتاسیم باعث افزایش صفاتی مانند زیست توده اندام هوایی و ریشه، محتوای نسبی آب، کلروفیل، پتاسیم و آنزیم های آنتی اکسیدان گردید و سبب کاهش آثار مضر تنش خشکی شد. تنش خشکی با افزایش نشت الکترولیت و مالون دی آلدئید باعث ناپایداری غشاء گردید در حالیکه تلقیح با قارچ و محلول پاشی پتاسیم میزان پراکسیداسیون لیپید و نشت الکترولیت را کاهش داد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت زرین گیاه و تاثیر افزایش زیست توده بر میزان ماده دارویی آن، تلقیح با قارچ S. indica و استفاده از محلول پاشی پتاسیم می تواند روش مناسبی جهت بهبود رشد این گیاه دارویی و افزایش مقاومت آن به تنش خشکی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!