بررسی ماهیت حکم و ملکیت و تطبیق آن بر ملکیت
در باب ماهیت حکم سه نظر وجود دارد، عدهای حکم را از باب انشاء و بعضی آن را امری تکوینی -که همان اراده و کراهت شارع باشد- میدانند و دسته سوم حکم را از باب اعتبار میدانند، و مراد از اعتبار همان ادعا و تنزیل در اینجا میباشد. مثلا وجوب همان قرار دادن اراده نفسانی مولی به عنوان مصداقی از طلب تکوینی است از باب ادعا و تنزیل.در باب جعل حکم وضعی نیز سه قول وجود دارد، عدهای آن را قابل جعل استقلالی میدانند وعده ای آن را دارای جعلی به تبع حکم تکلیفی میدانند، وعده ای نیز در مسئله قائل به تفصیل اند.مهمترین فرق بین حکم تکلیفی و وضعی این است که احکام تکلیفی مستقیما به افعال مکلف تعلق می گیرد ولی احکام وضعی مستقیما به افعال انسان تعلق نمی گیرد.در مورد ماهیت ملکیت نیز سه احتمال وجود دارد، یعنی ممکن است گفته شود که ملک از باب مقولات است یا امری انتزاعی است یا امری اعتباری. با اینکه اعتباری بودن ملک امری وجدانی است لکن بر این مسئله برهان نیز اقامه شده است.در معنا و مفهوم ملک نیز بعضی آن را به معنای سلطنت و بعضی آن را اعتبار جده وعده ای آن را به معنای واجدیت میدانند.
حکم ، حکم تکلیفی ، حکم وضعی ، اعتبار ، ملکیت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.