بررسی آزمون های عملکرد ریه (PFT) قبل و بعد از انجام بولودز به عنوان یک روش جدید و کم تهاجمی در درمان بیماران مبتلا به بولا بزرگ ریوی مراجعه کننده به بیمارستان رسول اکرم(ص) از فروردین 1399 تا فروردین1400؛ گزارش موارد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بولای بزرگ ریوی باعث کاهش شدید عملکرد ریوی می شود. روش های غیر جراحی بولای بزرگ ریوی می تواند با عوارض و هزینه و مدت زمان بستری کمتر باعث بهبودی بیماران شوند که این روش ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. در مطالعه حاضر یک روش نوین غیر جراحی در درمان سه بیمار مبتلا به بولای بزرگ ریوی مورد بررسی قرار گرفته است.

روش کار

در این مطالعه case series سه بیمارمبتلا به بولای بزرگ ریوی مورد بررسی قرار گرفتند، دو بیمار در زمینه بیماری مزمن انسدادی ریه (Chronic Obstructive Pulmonary Disease -COPD) و آمفیزم ریوی و یک بیمار در زمینه پنوموتوراکس خود به خودی بودند قبل از مداخله ارزیابی های رادیولوژیک و اسپیرومتری انجام شد و سپس تحت درمان با روش تعبیه دریچه اندوبرونکیال و دکمپرسیون بولا با کاتتر و متعاقب آن بولودز با پودر تالک قرار گرفتندو 6 ماه بعد بیماران تحت پیگیری قرار گرفتند

یافته ها

در هر سه مورد کاهش قابل توجه در سایز بولا و بهبود قابل توجه در پارامتر های اسپیرومتری به ویژه در دو بیمار با زمینه بیماری مزمن انسدادی ریه دیده شد. هیچ یک از بیماران در طی روند مطالعه و پس از آن هم دچار هیچ گونه عارضه ای نشدند.

نتیجه گیری

در این مطالعه یک روش درمان نوین غیر جراحی در سه بیمار مبتلا مورد ارزیابی قرار گرفت که یافته ها حاکی از اثربخشی قابل قبول این روش بدون ایجاد عارضه جانبی خطرناک بود. بنابراین به نظر می رسد بولاهای بزرگ ریوی با درمان های غیر جراحی که عوارض کمتر و هزینه و مدت زمان بستری کمتری نسبت به جراحی دارند قابل درمان می باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!