مقایسه افسردگی و افکار خودکشی در دو گروه افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی با و بدون تغییر جنسیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افسردگی می تواند در اختلالات مختلف جسمی یا روانی به مثابه ی یک نشانه یا نشانگانی باشد که از نشانه ها تشکیل یافته و ثانوی بر یک اختلال زیر بنایی است، یا یک اختلال روانی ویژه باشد. در نشانگان افسردگی می تواند شاهد حالاتی همچون کندی تفکر، کاهش احساس علاقه و لذت، کاهش فعالیت جسمی هدفمند، احساس گناه و ناامیدی و مشکلاتی در اشتها و خواب بود. افسردگی اساسی یک بیماری کلاسیک در طبقه اختلالات افسردگی را نشان می دهد که با دوره های مجزای حداقل دو هفته ای مشخص می شود و تغییرات واضح در عاطفه، شناخت و کارکردهای عصبی- نباتی و بهبود های بین دوره ای را شامل می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی و افکار خودکشی در دو گروه افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی با و بدون تغییر جنسیت، انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه علی- مقایسه ای تعداد 66 نفر مرد و زن مبتلا به نارضایتی جنسیتی تغییر جنسیت نداده و تغییر جنسیت داده انتخاب شدند، 33 نفر از افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی تغییر جنسیت نیافته و 33 نفر از افراد تغییر جنسیت یافته به روش نمونه گیری غیر احتمالی، از نوع نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کلیه نمونه ها به پرسش نامه های افسردگی بک نسخه دو (BDI-II)، افکار خودکشی بک و جمعیت شناختی اطلاعات پاسخ دادند. داده های به دست آمده نیز توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های تی تست نمونه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که میزان افسردگی و افکار خودکشی در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی که تغییر جنسیت داد اند از افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی که تغییر جنسیت نداده اند، کمتر است؛ بین میزان افسردگی و افکار خودکشی در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی که تغییر جنسیت نداده اند با افراد مبتلا که تغییر جنسیت داده اند تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان افسردگی و افکار خودکشی در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی که تغییر جنسیت داده اند و میزان افسردگی و افکار خودکشی در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی که تغییر جنسیت نداده اند رابطه وجود دارد.

نتیجه گیری

افسردگی و افکار خودکشی در گروه مبتلایان به نارضایتی جنسیتی تغییر جنسیت داده از مبتلایان به نارضایتی جنسیتی تغییر جنسیت نداده کمتر است، این نتایج لزوم توجه به تغییر جنسیت در کاهش میزان افسردگی و افکار خودکشی مبتلایان به نارضایتی جنسیتی را خاطر نشان می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!