مقایسه اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری مثبت نگر بر تاب آوری زنان سرپرست خانوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زنان سرپرست خانوار با انبوهی از مسئولیت ها مواجه اند که نتیجه آن  ایجاد شرایط استرس زا و فشار روانی می باشد و این فشارهای روانی می تواند تاب آوری این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری مثبت نگر بر تاب آوری زنان سرپرست خانوار بود .

روش کار

پژوهش به صورت  نیمه آزمایشی با اجرای پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. از بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی ساکن شهرکرد در سال 1401 تعداد 60 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه گمارش شدند. هر سه گروه قبل، بعد و سه ماه بعد از مداخله توسط پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون (2003) مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین گروه های آزمایش هر کدام تحت 8 جلسه 120 دقیقه ای مداخله مورد نظر قرارگرفتند. در نهایت داده ها توسط تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد، تفاوت میانگین نمره تاب آوری درگروه درمان های شناختی-رفتاری مثبت نگر (363/0= MD ،0001/0=P) و شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (511/0=MD ، 0001/0=P) با گروه گواه در پس آزمون تفاوت معناداری دارد. همچنین یافته ها حاکی از آن بود که  تفاوت میانگین نمره تاب آوری  در دو گروه آزمایش (148/0=MD ، 002/0=P) نیز تفاوت معنی داری باهم دارد. در نهایت نتایج مبین پایداری اثرات دو مداخله در مرحله پیگیری بود. 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، استفاده از این دو مداخله مخصوصا شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش تاب آوری زنان سرپرست خانوار کاربردی به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!