اثربخشی روان درمانی انگیزشی بر استرس و انسجام روانی مادران دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ضرورت مداخلات روان شناختی جهت کاهش استرس و رشد انسجام روانی افراد همواره موردتوجه روان شناسان و روان پزشکان بوده است. یکی از این مداخلات و رویکردهای نوین روان درمانی انگیزشی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان درمانی انگیزشی بر استرس و انسجام روانی مادران دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری بود.

روش کار

پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 1401-1400 که در مرکز توان بخشی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). تعداد نمونه این پژوهش 40 نفر از این افراد بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) منتسب شدند که گروه آزمایش هشت جلسه 60 دقیقه ای روان درمانی انگیزشی را در مدت هشت هفته دریافت کردند. پرسش نامه نشانگان روان شناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) ابزار پژوهش بود. جهت تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS-26 استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد روان درمانی انگیزشی بر استرس (24/72=F) و انسجام روانی (50/260=F) مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است (001/0>P) وسبب کاهش استرس و رشد انسجام روانی آنان می شود.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاکی از آن است که می توان از رویکرد روان درمانی انگیزشی به منظور کاهش استرس و رشد و بهبود انسجام روانی مادران دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!