بررسی وقوع و فراوانی میکروپلاستیک ها در گردوغبار ته نشست شده در محیط های داخل و خارج منازل مسکونی شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

میکروپلاستیک ها آلاینده های محیطی پایدار هستند. حضور آن ها در منابع آبی، هوا و زنجیره های غذایی نگرانی فزاینده ای در سراسر جهان است. از آنجایی که هوا یک بستر محیطی قوی است، انتشار و اثرات میکروپلاستیک های موجود در هوا می تواند به صورت موضعی باقی بماند یا بسیار فراتر از نقطه انتشار باشد. در این مطالعه آلودگی هوای محیط داخل و خارج منازل مسکونی در شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. 

مواد و روش ها

جهت جمع آوری نمونه، در قسمت های مختلف خانه اعم از اتاق، پذیرایی، آشپزخانه، راهرو، حیاط و پشت بام به عنوان نقاط نمونه برداری انتخاب گردید. در کل تعداد 10 ایستگاه به عنوان نقاط نمونه برداری انتخاب گردید. نمونه ها پس از شستشو توسط آب مقطر و انتقال به آزمایشگاه از طریق یک فیلتر فایبرگلس (قطر 47 میلی متر، منفد 1/1 میکرومتر) با استفاده از پمپ خلاء فیلتر شدند. پس از تهیه و استخراج نمونه های فوق، از روش بصری برای تشخیص کمی و کیفی میکروپلاستیک ها استفاده شد. 

یافته ها

نتایج مطالعه، حضور میکروپلاستیک را در تمامی نمونه ها تایید نمود. فراوانی میکروپلاستیک ها با حداقل مقدار 158 و حداکثر مقدار 4480 عدد در هر متر مربع بود. نمونه های داخل منزل به طور معناداری بیشتر از نمونه های خارج از منزل بود. بیشترین فراوانی مربوط به الیاف مشکی رنگ بوده و با منشاء مسنوجات نسبت داده می شوند. همچنین بیش از 78 درصد نمونه ها، با اندازه کمتر از 500 میکرومتر تعیین گردیدند.

نتیجه گیری

قرار گرفتن در معرض احتمالی با هوای آلوده به میکروپلاستیک اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر دانش ما در مورد انتشار میکروپلاستیک در هوای داخلی، و همچنین در مورد عوامل موثر بر انتقال میکروپلاستیک کم است. نیاز به مطالعات بیشتر با تمرکز بر این موضوعات وجود دارد، چرا که در ارزیابی خطر بالقوه میکروپلاستیک بر سلامت انسان از اهمیت بالایی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!