نگاه مستقل وارزشی امام خمینی به عقل وعرف وشجاعت درصدور فتوا
دیدگاه نو و مستقل امام در عرف گرایی و عقل محوری از شیوه های تحولی علم اجتهاددر مکتب امام خمینی می باشد نتایج بررسی نشان می دهد نگاه امام در مورد عرف و وسیره عقلا و عقل نگاهی تفکیکی ،نو و متحول است طوری که هر کدام از این دو عنصر، راهگشایی مستقل در استنباط احکام شرعی می باشد. امام به هردو اندیشه عرف گرا و عقل گرا توجه مستقل وتفکیکی دارد وهردو را راه گشا در صدوراحکام واستنباط معرفی می کندعلما وعلم پژوهان ازعقل به عنوان یکی ازمنابع احکام یاد کرده ودر پژوهش های خود به ویژه در حوزه فقه وتولید فتوا استفاده کرده اند . جایگاهی که امام به عقل به عنوان عنصری در شناخت حسن وقبح اشیا و افعال قایل است،ارزشمند است چنانکه درتولید فتواهای جسورانه خصوصا در حوزه علم وسلامت نیز سرآمداست این نگاه امام ،عقل را در عرض سه منبع دیگر قرار می دهد وضمن تاکیدبه عقل وکارکردش، به عرف وسیره عقلادرمداقه احکام التفات داشته درعین حال عرف نگر نیز بودند یعنی در تحلیل قواعد عرفی نگرشی عرفی را مبنا قرار می دادند ،اما تا جایی که تشخیص عرفی دقت لازم راداشته باشد و به مسامحه روی نیاوردوپویایی وبالندگی فقه را جوابدهی به مسایل مستحدثه با صدور فتواهای مناسب با توجه به تغییر رویه وعادتها وبا تکیه بر عنصر زمان ومکان ضروری می دیدواستتنتاج ارای اجتهادی را بابسنده بر منابع عبادی کافی نمی بیندامام تحولی بنیادین دراجتهاد ایجاد کرد طوری که در مکتب اجتهادی ایشان صدور فتوای جسورانه با استعانت ازعقل وعرف وتوجه به زمان ومکان وبالاتراز آن مصلحت فردی واجتماعی مشاهده می شود.این نوگرایی در عصر حاضر نیز بشدت ضروری است .
عقل ، عرف ، سیره عقلا ، استنباط اجتهاد
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.