موانع و راهکارهای مشارکت خانواده در بخش مراقبت ویژه: تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اساس مراقبت خانواده محور، مشارکت بیمار و خانواده های آنها در تصمیم گیری های بهداشتی است. علی رغم مزیت های مشارکت خانواده در بخش مراقبت ویژه، این روش با موانع بسیاری همراه است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تبیین موانع و راهکارهای پیشنهادشده جهت مشارکت خانواده در بخش مراقبت ویژه بود.

مواد و روش ها

این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی است که در سال 1402 در شهر تهران انجام شد. ابزار جمع آوری تجارب، سئوالات باز و مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. به منظور شناسایی مشارکت کنندگان از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. انتخاب نمونه ها با رعایت اصل حداکثر تنوع برای دستیابی به طیف متنوعی از تجارب صورت گرفت. نمونه گیری تا اشباع اطلاعات، یعنی عدم تشکیل طبقات و زیرطبقات و اطلاعات جدید ادامه یافت. تحلیل کیفی داده ها با استفاده از چهار مرحله تحلیل محتوای Elo و Kyngäs (2008) انجام شد. از چهار معیار مقبولیت لینکلن و گوبا برای استحکام بخشیدن به نتایج استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه 15 مشارکت کننده شامل 4 نفر از اعضای خانواده بیماران، 4 نفر پرستار و 7 نفر از مدیران بیمارستان مورد مطالعه با میانگین سنی 12/09±49/53 سال و میانگین سنوات خدمت 10/22±16/73 سال شرکت کردند. نتایج از چهار طبقه: موانع مربوط به خانواده، موانع مربوط به تیم درمان، موانع مربوط به ساختار فیزیکی بخش و موانع سازمانی، 13 زیر طبقه و 21 کد تشکیل شد.

نتیجه گیری

استفاده از راهکارهایی مانند برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های ارتباطی با بیماران و خانواده، روش های کنترل خشم و تخصیص دادن بودجه جهت ایجاد تغییرات مطلوب در فضای فیزیکی بخش مراقبت ویژه و تامین نیروهای پرستار می تواند به اجرای موثر این رویکرد کمک نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!