ارزیابی اثرات عفونت کووید-19 بر پیوند پوست در بیماران سوختگی بستری در بیمارستان سوختگی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ویروس کووید-19 باعث ایجاد التهاب سیستمیک در بدن شده و حوادث ترومبوآمبولی را در بیماران مستعد می-کند. هدف از این مطالعه، تاثیر بیماری کووید بر پیوند پوست در بیماران سوختگی بود و اتوگرافت پوست در بیماران سوختگی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی از بیماران سوختگی مثبت کووید - 19 تحت عمل جراحی پیوند پوست در طی سال-های 1397 تا 1399 در بیمارستان امیرالمومنین شیراز، 41 بیمار سوختگی مبتلا به کووید-19 از نظر رد پیوند، اندازه زخم و پیوند و همچنین علائم کووید - 19 و سابقه پزشکی گذشته مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط رد اتوگرافت با این پارامترها مورد بررسی و داده-های به دست آمده با استفاده از برنامه آماری SPSS مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

41 بیمار وارد مطالعه شدند که 10 بیمار (4/24%) زن و 31 بیمار (6/75%) مرد بودند. میانگین سنی بیماران 951/15±63/36 سال بود. یک بیمار رد اتوگرافت را تجربه کرد که با توجه به میزان رد پیوند در بیماران غیر کووید-19 این یافته بالاتر از حد انتظار نبود. رد اتوگرافت با سن، شدت کووید - 19، اندازه زخم سوختگی یا اندازه پیوند مرتبط نبود.

نتیجه گیری

در بیماران مبتلا به کووید که برای سوختگی پیوند پوست دریافت کردند، شدت علائم کووید، جنسیت، مکانیسم سوختگی، درجه سوختگی و میزان پوست پیوند شده با رد پیوند ارتباطی نداشت. تنها عاملی که مستقیما با مرگ و میر بیماران قبل و بعد از جراحی مرتبط بود، میزان سوختگی بود. علائم کووید – 19 با مرگ و میر در بیماران سوختگی کووید – 19 مرتبط است، اما ممکن است این ارتباط بیش از حد تخمین زده شود. نتایج همچنین نشان داد که کووید – 19 با رد پیوند اتوگرافت در این بیماران ارتباطی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!