بررسی اپیدمیولوژیک بیماران جراحی شده کیست هیداتید در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کیست هیداتید یک نوع آلودگی انگلی است که موجب بروز آسیب در کبد، ریه و سایر اندام های بدن می شود. فردی که به کیست هیداتید مبتلا می شود، معمولا عوارض شدیدی را تجربه می کند و کیست هایی در بدن او ایجاد می شوند که باید هر چه سریع تر درمان شوند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژیک بیماران جراحی شده کیست هیداتید در بیمارستان های سطح استان قم طی سال های 1380 -1397 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی - مقطعی انجام شد. پرونده تمام بیماران مبتلا به کیست هیداتید جراحی شده در مراکز آموزشی درمانی شهر قم (دولتی و خصوصی) به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. سپس اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد نظر (سن، جنس، محل سکونت، شغل، عضو درگیر، عود بیماری، سرولوژی و سونوگرافی برای کیست) در فرم ثبت اطلاعات بیماران ثبت شدند و سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته ها

در مطالعه حاضر 72 نفر زن (8/51 درصد) و 67 نفرد مرد (2/48 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران 18/15 ± 58/39 سال بود. طول مدت بستری بیماران 46/3 ± 5.58 روز بود. بیشترین روش تشخیصی سی تی اسکن 70 (4/50 درصد) و بیشترین روش سرولوژی به کار برده شده برای بیماران هماگلوتیناسیون غیر مستقیم 124 مورد (5/90 درصد) بود. بیشترین ارگان درگیر شده در بیماران لوب راست کبدی 68 مورد (9/48 درصد) بود. بین سن، جنسیت، شغل و مکان کیست هیداتید ارتباط آماری معناداری یافت نشد (05/0 P >).

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بیماری کیست هیداتید در شهر قم لزوم انجام مطالعات جامعتر و به روزتر احساس می شود. همچنین لزوم آموزش و آگاهی بخشی به جامعه درباره این بیماری و کنترل و قطع چرخه انگل احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!