مطالعه تطبیقی کلیسای نور و کلیسای روی آب تادائو آندو، با سیر آفاقی و انفسی، (بر اساس نوع نگاه به معبود در آموزه های دینی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

چکیده جستار پیش رو پژوهشی پیرامون کلیسای نور و کلیسای آب تادائو آندو و مقایسه آن دو با سیر آفاقی و انفسی مطروحه در آیات، روایات، نظریات و معماری اسلامی است، که در جهت نوع نگاه به خالق، معبود و عبادت اوست. فلذا تحقیق حاضر بین رشته ای و با رویکرد تحلیلی است. هدف این پژوهش بررسی سیر آفاقی و انفسی با توجه به نوع جایگاه معبود و شیوه توجه به آن از طریق تشریح و مقایسه کلیسای نور و کلیسای آب است. پرسش اصلی تحقیق این است که سیر آفاقی و انفسی در جهت رسیدن به کمال عبادت در مکان عبادی، چگونه و به چه نحوی با کلیسای نور و کلیسای آب ارتباط برقرار می کند؟ نتایج این پژوهش-با توجه به فطری و درونی بودن حس پرستش-حاکی از این است که فارغ از اینکه محل عبادت کلیسا باشد یا مسجد، برای نیل به توجه بیش از پیش به هدف آن مکان که عبادت خداوند است، باید گذاری صورت گیرد از سیر در آفاق و نشانه های خداوند به سیر در انفس. این حرکت در شیوه طراحی و هندسه این دو کلیسا به چشم می خورد. هرچند سیر آفاقی در این دو مکان مانند مساجد اسلامی نیست اما کلیسای نور دارای سیر انفسی درونی با حضور قلب و شهود عرفانی است و کلیسای آب دارای سیر انفسی مناسب برای قوه تفکر و تعقل انسان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!